BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Vi har sedan i somras en webbsida där man kan följa vad som händer i olika delar av staden. Och nu har en webbredaktör här, Sara Hellman, suttit och petat in varenda moment i en googlekarta, säger Åke Lundgren, presskommunikatör på Västsvenska paketet.
Oklart hur många markeringar
Exakt hur många markeringar kartan, och därmed paketet, innehåller är det ingen som vet.
– Jag har ingen aning. Inte ens Sara själv vet exakt hur många det är. Men någonstans kring 200, säger Åke Lundgren.
Kartans målgrupp är alla som är nyfikna och syftet är att visa upp mångfalden i projekten. I kartans funktioner ingår att du kan dra i en tidsaxel som visar när projekt sätter igång och beräknas avslutas. Du kan zooma in och ut för att få överblick eller detaljkoll på vad som händer just utanför ditt fönster.
– Byggnationerna inklusive Västlänken ska vara klara år 2026 och hela paketet är klart 2028. Varför det skiljer två år där har med inrapporteringar och annat efterarbete att göra.
Västlänken
Den cirka 8 kilometer långa järnvägen genom Göteborg ska till mesta delen gå i en tunnel under de centrala delarna av staden. Västlänken är den enskilt största satsningen i paketet. Den får tre nya stationer, vid Centralen, Korsvägen och Haga, vilka samtliga ska ligga under jord. Centralens östra uppgång blir entrén till den nya stadsdelen Gullbergsvass som ska växa fram mot vattnet
Byggstart: 2017/2018
Färdigt: 2026
Hisingsbron
Den nya bron ska ersätta Götaälvbron och tanken är att den bättre ska sammanfoga Göteborg till att ha stadskärna på bägge sidor älven. Den blir med sin höjd på 13 meter betydligt lägre än sin föregångare och kommer att ligga något mer österut. Den är en lyftbro som kommer upp i 28 meter i det tillståndet. Detta har skapat en del protester från sjöfartshåll då man samtidigt vill undvika öppningar på morgnar och eftermiddagar, på grund av den täta spårvagns- och busstrafiken.
Byggstart: 2016
Färdig: Omkring 2020
Marieholmstunneln
Den nya tunneln ska ligga 600 meter öster om Tingstadstunneln och länka samman genomfartslederna E20, E6, E45 och Lundbyleden. Anslutningen mellan E20 och E45, Partihallsförbindelsen ”Röde Orm”, är redan klar att anslutas till tunneln. Marieholmstunneln ingår som en del i Marieholmsförbindelsen som även omfattar Södra Marieholmsbron som är en bro för järnväg, gång- och cykeltrafik över älven.
Byggstart: 2014
Färdig: 2020
Gullbergstunneln
E45 mellan den snart rivna gasklockan och Götatunnelns mynning komer att sänkas ner och bli en tunnel. I princip läggs ett tak över vägen så att man kan bygga ovanpå och binda ihop centrum med älven.
Byggstart: 2016
Färdigt: 2021
Nya korsvägen
Nya Korsvägen ska bli en naturligare del av innerstaden och första steget är jobba fram en ny trafiklösning. Men det synliga arbetet startar inte förrän Västlänken är klar och kommer sedan ske i två etapper. Just nu ligger detaljplansarbetet på stadsbyggnadskontoret vilket ska ge en stor, övergripande plan. Först 2022 kan man börja arbeta med detaljerna.
Byggstart: I etapper. 2018 startar en del som bara påverkar östra delen av Korsvägen. Preliminärt startar den större trafikomläggningen 2020.
Färdigt: Kring 2024