Budgeten är minimal. Repetitionstiden är lånad och rekvisitan likaså. Ändå är det en riktigt stor grej när förskolepedagogerna i Vivalla bjuder in till barnteater.
– Många barn vet inte vad teater är, så vi måste förbereda dem noga. Först har vi skickat ut brev med inbjudningar. Sedan har Pippi och Häxan Surtant cyklat runt till förskolor och bjudit in till pjäsen och bjudit på frukt, berättar Sofie Nylén som spelar Pippi.
Alla barn i området ska komma till föreställningarna och även många föräldrar och syskon är bjudna. I år handlar pjäsen om att det är bra att hjälpas åt.
– Pippi och Häxan Surtant är ute på ett äventyr där de ska hjälpa Mulle Meck som har tappat årorna i havet. Under resans gång dyker även Alfons, Ronja och Madicken upp, berättar Katrin Winqvist, pedagog och manusförfattare.
Skapar gemensamma referenser
På förskolorna i området har man använt olika teaterföreställningar i den pedagogiska verksamheten sedan 2009. Det är för att stärka språket som man väljer att berätta om sagofigurer på ett nytt sätt. För ett språk är mer än bara orden. Det här är ett sätt att ge barn som är nya i Sverige samma språkreferenser som majoriteten av befolkningen.
– Vi pratar ofta om att vara stark som Pippi eller så säger vi ”jag ska bara” precis som Alfons Åberg. Det är viktigt för barnen att känna till saker som många refererar till. Att känna till svenska barnboks-figurer ger en känsla av att höra till det svenska samhället, säger Anna Fornberg som är förskolechef i området Vivalla 1 i Örebro.
Föräldrar också välkomna
Men det är inte bara barnen som är engagerade i teatern. Föräldrarna har också varit delaktiga på flera sätt.
– Vi vet att många av våra familjer mycket sällan eller aldrig har råd att gå på bio, teater eller museum med sina barn. Därför bjuder vi in föräldrar till några föreställningar så att de kan få samma upplevelser som barnen får. Om föräldrarna vet att Pippi är stark så kan de föra ett samtal på svenska med sina barn om det. Att veta vem Ronja är, är i dag en vattendelare. Nya svenskar vet oftast inte det, säger Anna Fornberg.
– Därför har vi medvetet valt att plocka in många olika figurer i pjäsen, vi vill att de ska lära känna flera olika gestalter, säger Katrin Winqvist.
Karaktären Pippi har också används i den ordinarie verksamheten. Då har hon berättat för barnen om sina resor i världen. Föräldrarna har hjälpt Pippi och fyllt kappsäcken med saker och berättelser från de länder som Pippi har besökt. För ofta har hon varit i länder som är kopplade till barnens ursprung.
– Det var fantastiskt. Föräldrarna var otroligt engagerade när vi jobbade med det, säger Sofie Nylén.
Inga extra bidrag
Arbetssättet i Vivalla är speciellt. Förskolorna får inte några extra bidrag eller sponsorer för att genomföra teaterföreställningar, turnéer med inbjudningar och sagostunder. Allt handlar om engagemang.
– Det samlas många eldsjälar i Vivalla som tänker utanför boxen. Väldigt mycket av det vi gör hamnar utanför arbetsbeskrivningen och det står inte i några läroplaner. Vi får tillbaka mycket genom barnen och föräldrarnas glädje. Vi skapar familjeminnen för livet. Men vill man stötta oss är det bara att höra av sig, skattar Anna Fornberg.