Fardoso är 17 år. Hon har inget favoritämne eftersom hon gillar alla ämnen lika mycket. Ingenting känns svårt berättar hon.
I dag är det samhällsorientering i språkklassen på Navets skola i Örebro. Dagens uppgift handlar om hur Hitler och nazisterna gjorde för att komma till makten. Fardoso och de andra eleverna läser, antecknar och pratar i mindre grupper.
”Nu är det möjligt”
För två år sedan kunde ingen av dem någon svenska, många kunde inte ens skriva på sitt eget modersmål. I dag är en tredjedel behöriga att söka till valfritt nationellt program på gymnasiet, ytterligare några saknar ett enstaka betyg, medan en tredjedel fortfarande saknar betyg i några ämnen. Troligen kommer hälften att vara behöriga när vårens betyg delas ut.
– De har gjort en kunskapsresa som är helt otrolig. När de kom hade många ingen skolbakgrund, de talade bara somaliska och de drömde om att bli läkare och veterinärer. Då verkade det långt borta. Nu är det möjligt, säger Kjell Lund som är områdeschef på Örebro kommun.
Två språk parallellt
På Navet har lärandet skett på två språk parallellt. En språkhandledare som talar somaliska har funnits med i undervisningen. Det har gjort att eleverna har kunnat lära sig biologi eller matte på sitt modersmål samtidigt som de har lärt sig svenska. Något som inte är möjligt på många andra skolor.
Fardoso är tacksam för att hon har fått chansen att gå i språkklassen på Navet.
– Det är mycket bra att vi har fått den här möjligheten eftersom kunskap och språk inte är samma sak. På modersmålet är det lättare att lära sig alla ämnen snabbt. Nu har jag alla betyg som jag behöver i NO. Jag har fått godkänt i svenska och jag är behörig till alla gymnasieprogram som man kan söka. Det är bra för jag vill bli sjuksköterska, säger hon.
Abdiraman följer intresserat undervisningen. Han kom till Sverige för två och ett halvt år sedan och har lärt sig mycket sedan han kom hit.
– Först var jag orolig över att vi bara var somalier i klassen, men vi utvecklar vår svenska ändå. Jag har lärt mig otroligt mycket på kort tid. Undervisning på modersmål gör att man förstår allt och vi blandas med svenska elever i praktiska ämnen som bild, musik, slöjd och när det är labb på NO:n. säger han.
”Hör svenska runt omkring sig”
Barnen bor inte i närheten av Navet. De har bussats hit för att blandas med många barn som har svenska som modersmål.
– Det är bra att de hör svenska runt omkring sig och på så vis kan till sig av språket samtidigt som de får tänka och lära sig massor på sitt modersmål. Eftersom jag själv har jobbat på Brickebackens skola ser jag skillnaden. När 90 procent har ett annat modersmål är det mycket svårare. Det ställer helt andra krav på undervisningen om den språkliga normen på skolan inte är svenska, säger läraren Per Johansson som undervisar i språkklassen.
Hur framtiden ser ut för språkklassen på Navet är i dagsläget oklart. Det beror på vilka barn som flyr hit och varifrån de kommer.
– Vi vet att vi kommer att ta emot 20–25 elever i höst, men vi vet inte vilken språkbakgrund de har. Men självklart vill vi fortsätta med språkklasser om det går, säger läraren Suzanne Gynnhammar.