– Det är svårt att bedriva bra undervisning och ställa krav på elever när man undervisar flera elever som alla talar olika språk och ligger på olika kunskapsnivåer samtidigt. Undervisningen i förberedelseklassen blev kanske därför lite för bekväm och kravlös. Eleverna kände trygghet där, det kunde ibland vara svårt att få dem att delta på lektioner med sin ordinarie klass, säger Åsa Jönsson.
Tänkte om
Så för ungefär fyra år sedan tänkte personalen om. Förberedelseklassen skrotades och ersattes av en språkverkstad. Nu tillhör alla nyanlända elever en ordinarie klass från dag ett, även de som inte kan någon svenska eller engelska första skoldagen.
– De är alltid med sin ordinarie klass på morgonmötet då vi går igenom schemat och vad som händer under dagen. Sedan varvas ordinarie lektioner med lektioner i språkverkstaden där fokus ligger på svenskundervisning. Hur många lektioner eleverna har i språkverkstaden är individuellt, det beror på hur mycket svenska de kan och vad deras ordinarieklass arbetar med, säger Åsa Jönsson.
Hon berättar att nyanlända elever kan följa med i en del undervisning även om de inte är så bra på svenska. Exempelvis lektioner där mycket bildmaterial används.
– Lärarna har fått tänka om. Även om en nyanländ elev sitter tyst en hel lektion har eleven ändå utbyte av lektionen och lär sig svenska av att lyssna.
Personalen har även märkt en annan fördel. Nyanlända elever tar snabbt efter de andra eleverna i klassen och härmar deras beteende. På så sätt lär de sig snabbare hur det svenska skolsystemet fungerar.
– Alla kulturer har sina skolsystem. En del av våra nyanlända elever har gått i skolor i länder där kvinnliga lärare är förbjudet, andra i skolor där eleverna kan få en smäll om de svarar fel. En del har aldrig gått i en skola förut. Därför är det viktigt att de snabbt lär sig hur vår skola och vår elevdemokrati fungerar, säger Åsa Jönsson.
Språkbadar
Malin Johansson är språklärare i svenska och engelska. Hon arbetar halvtid i ordinarie klasser och halvtid på språkverkstaden. Hon har varit med på hela resan från att skolan blev mottagningsskola.
– Jag märker en stor skillnad, nu lär sig nyanlända elever svenska mycket fortare än förut när vi hade förberedelseklass. Nu hör de svenska hela dagarna, vi säger att de språkbadar i svenska.
Jättebra med ”språkis”
Hon berättar att de nyanlända eleverna ofta är mycket studiemotiverade och angelägna om att snabbt lära sig språket. Och att lärarna samarbetar på ett annat sätt nu.
– Vi pratar med varandra om eleverna flera gånger om dagen. Vilka lektioner de kan ha med sin ordinarie klass och vilka de ska ha på språkverkstaden. Det är ett ständigt pågående arbete, säger hon.
I dag är tjugo procent av eleverna på Ekbackens skola nyanlända. En av dem är Tiba Almahdani som kom till Sverige från Irak förra året.
– Då kunde jag ingen svenska alls.
Men hon kunde lite engelska och berättar att hon hängde med ganska bra på en del lektioner från början, även om hon inte förstod vad som sades.
– Det var bra att komma hit och få gå till ”språkis”. Jag lärde mig att förstå ganska snabbt.
I dag har Tiba nio lektioner i veckan i språkverkstaden.
– Jag går de flesta av lektionerna i min vanliga klass. På ”språkis” läser jag mest svenska, men får även hjälp i andra ämnen. NO är roligast, säger hon.
Ska bli norm
Arbetet med språkverkstad i stället för förberedelseklass har väckt uppmärksamhet. Flera andra skolor och kommuner har gjort studiebesök på Ekbackens skola. Från och med årsskiftet gäller nya regler för alla skolor. Då får skolorna två månader på sig att kartlägga nyanlända elevers behov. sedan ska de börja i en ordinarie klass. Och elever får gå i en förberedelseklass i max två år.
– Det är bra. I dag kan ju elever gå i förberedelseklasser hela sin skolgång. Och då kanske de mest pratar med elever som pratar samma hemspråk som de själva, säger Åsa Jönsson.
Hon påpekar att en del av Ekbackens framgång med språkverkstaden beror på att de är en F-6-skola.
– Undervisningen ligger på en enklare nivå än på högstadiet eller gymnasiet. Det är lättare för elever att hänga med även om de inte förstår allt.