Han jobbar med bostäder till vardags, som digitaliseringsexpert på Sveriges allmännytta, branschorganisationen för de kommunala bostadsbolagen. Han är också arkitekt.
Enligt Carl Ståhle så är det inte i plan- och bygglagen som man kan styra bostadsbyggandet, utan på finansdepartementet. Han vill använda pengarna från en återinförd arvs- och gåvoskatt till startlån för unga som ska skaffa sig sin första bostad och till stöd för ökat byggande.
Radikalt? Ja. Men det betyder inte att Carl Ståhle placerar sig sig i vänsterfacket i Miljöpartiet. Han är pragmatisk, säger han.
– För att få till den omställning som vi behöver vi vara öppna för samarbete med alla typer av partier.
Vill förhandla om klimatet
När flera av de andra språkrörskandidaterna som anmält sig säger blankt nej till samarbete högerut, säger Carl Ståhle att han kan tänka sig att jobba tillsammans med Ulf Kristersson (M) eller en annan framtida moderat statsminister.
– Vi har inte råd att säga nej till samarbeten. Jag skulle absolut kunna tänka mig att förhandla med en högerregering och stödja deras budget om det finns ett helhetstänk kring klimatet och om det gör att vi faktiskt når Parisavtalet. Men jag skulle kanske inte sitta som minister i en sådan regering eftersom det finns många andra delar som inte fungerar.
”För många röda skynken”
Carl Ståhle är högutbildad, kör elbil och bor på Ekerö utanför Stockholm där han har höns och drömmer om att också skaffa sig bin. Man kan säga att han stämmer väl överens med schablonbilden av en miljöpartist. Hur ska han lyckas locka de män utanför storstäderna som Miljöpartiet redan idag har svårt att charma?
– Jag tror det ligger mycket i kommunikationen, inte i själva politiken. Miljöpartiet har idag för många röda skynken och det får det att låta som att män på landsbygden är de som är skyldiga till de problem vi har med klimatet. Vi behöver istället få med dem i rörelsen och involvera dem i själva omställningen.
Ska de få fortsätta köra fossilbil?
– Nej, det kommer vi inte kunna göra. Jag har i och för sig en elbil, den har jag köpt begagnad, den är åtta år gammal och har gått alldeles för många mil men det är en elbil. Vi måste underlätta för alla att kunna vara med på den här omställningen där elbilar är en del för att få ner utsläppen, men där internethandel, distansarbete, mindre konsumtion och en kraftigt ökad kollektivtrafik är andra delar.