Den infekterade politiska striden om las – och den regeringskris som låg i kölvattnet – kan nu läggas på vapenvila för ett tag, när arbetsmarknadens parter åter får makten att hitta en lösning.
Men när LO-styrelsen på torsdagen satte sig vid förhandlingsbordet igen med tjänstemännens PTK och arbetsgivarnas Svenskt Näringsliv saknades stöd från sex av LO-förbunden.
De sex fackförbunden – Byggnads, Seko, Transport, Målarna, Fastighets och Pappers, som tillsammans samlar nära en kvarts miljon arbetare – röstade nej till att återuppta samtalen med hänvisning till att inget nytt har tillkommit sedan samtalen kraschade sista september.
Gemensamt uttalande
I ett gemensamt uttalande skriver de sex förbunden att beslutet att återuppta las-förhandlingarna är ”obegripligt” med tanke på att hotet om att göra utredningens förslag till lag fortfarande ligger kvar.
– Vi ser de här förhandlingarna som avslutade. När parterna skildes åt vid månadsskiftet fanns det inga förslag på bordet som på något sätt skulle förbättra situationen för byggnadsarbetarna. Inget nytt har framkommit som förändrat den bilden, därför röstade vi nej till att återuppta förhandlingarna, säger Johan Lindholm, förbundsordförande för Byggnads, till Dagens ETC på torsdagen.
Ni säger att inget nytt har tillkommit, är det inte just det som förhandlingarna ska ge nya möjligheter till?
– När vi skildes åt sist stod vi väldigt långt ifrån varandra, det är helt orealistiskt att vi skulle överbrygga de olikheterna på bara en dag. Vi har inte fått några indikationer på att motparten skulle vara beredda att göra ett så stor positionsförändring, säger Lindholm.
– Det skulle kräva att arbetsgivarna gjorde större eftergifter än vad som finns i i Toijer-utredningen. Och så länge den finns där i bakgrunden så har de inga som helst incitament att göra det. Där är pudelns kärna, så länge den utredningen ligger på bordet har arbetsgivarna alltid trumf på hand.
Hur allvarlig är splittringen inom LO?
– Den är allvarlig just nu. Hur allvarligt det blir på sikt får vi se.
Bland politikerna finns en stark önskan om att parterna ska nå en lösning, är det inte kontraproduktivt att hoppa av då?
– Vi är inte ett politiskt parti. Vårt ansvar är mot våra medlemmar. Det kontraproduktiva är att först lägga fram en utredning med sådan kraftig slagsida åt arbetsgivarnas favör och sedan tro att det kan bli konstruktiva förhandlingar. Politiken gjorde ett stort misstag när de tvingade oss att förhandla under galen. Vi har inget ansvar för att städa upp efter andras beslut.
Får stöd
Byggnads får stöd av de andra fem förbunden.
– Det målas upp en bild av att vi var väldigt nära en uppgörelse, men den stämmer inte som vi ser det, säger Seko:s
ordförande Valle Karlsson till Sekotidningen och menar att det inte längre är meningsfullt att förhandla.
–Det har varit ett enormt tryck från politiskt håll på att vi ska återgå, men vi menar att det inte är möjligt.
Tommy Wreeth, förbundsordförande för Transport, menar att de olika fackförbunden brottas med olika problem. För Transport, som har många småföretag som arbetsgivare, är själva grundtryggheten i anställningen livsviktig.
– Här är turordningsreglerna avgörande. Arbetsgivaren ska inte godtyckligt kunna sparka ut äldre och slitna förare. Eller personer som tagit på sig fackliga uppdrag, säger han till Transportarbetaren.
Tid fram till fredag lunch
Inom industrifack som IF Metall finns andra bekymmer, menar Wreeth.
– Där handlar det om omstruktureringar och stora fabriker som hotas av nedläggning. En bra omställningsförsäkring är förstås väldigt viktig när hundratals arbetare sägs upp samtidigt. För Kommunal kan rätten till fast jobb och heltid väga tungt.
Parterna har nu fram till lunchtid på fredag på sig att nå en lösning, sedan ska ett eventuellt las-förslag läggas fram för LO-styrelsen. Där har de 14 förbunden en röst vardera.
Därefter ska frågan prövas i LO:s representantskap, där rösterna baseras på medlemsantal. Ju fler medlemmar, desto fler ombud med rösträtt. De stora förbunden kan därmed köra över majoriteten.