Region Skåne ska ha anlitat ett privat vårdbolag för att i hemlighet spionera på funktionsnedsatta på sjukhus i det så kallade Hässleholmsförsöket. Syftet ska delvis vara att avslöja patienter som simulerar eller överdriver funktionsnedsättningar.
– Fullständigt oetiskt om det är som det beskrivs, säger Malin Junestav, analytiker på Försäkringskassan.
Under en internationell försäkringsmedicinsk konferens som anordnades av Försäkringskassan förra hösten ska ett av föredragen ha hållits av Jehoshua Kaufman, psykolog och vd på Beteendemedicinskt center, Bemce. Sydsvenskan rapporterar att föredraget handlade om hur man kan söka efter tecken på simulering och att Bemce har utarbetat en checklista för att upptäcka fuskare.
Sedan ska Jehoshua Kaufman ha berättat att metoden har testats i Skåne genom att observera de som ska utredas av Försäkringskassan när de läggs in på sjukhus i drygt ett dygn. All personal ska vara del i observationen, som alltså är utformad för att avslöja patienter som simulerar eller överdriver sina funktionsnedsättningar.
– Om det är som det beskrivs i Sydsvenskan är det fullständigt oetiskt. Tyvärr har föredraget inte spelats in, men vi hör med mina kolleger som var på konferensen för att se vad de vet om saken, säger Malin Junestav, analytiker på Försäkringskassan till Dagens ETC.
Är det rimligt att vårdpersonal ska utbildas för att avslöja sina patienter som fuskare?
– Nej, det är inte alls deras uppgift, de har ju svurit den Hippokratiska eden, som bland annat innebär att de inte ska misstänkliggöra patienter. Men jag tror inte att normalt funtade människor som arbetar inom vården, speciellt läkare, går med på sådant heller.
Kontroller har växlats ned
Malin Junestav berättar att hon själv fick reda på Hässleholmsförsöket genom medierapporteringen, men att det verkar ha gått märkligt till.
Hon tycker dock inte att det stämmer att Försäkringskassan ska ha växlat upp jakten kontinuerligt sedan 1990, någonting som påstås i rapporteringen.
– Snarare har den växlat ned de senaste åren. Nu är vi mer inriktade på de som inte håller måttet i assistansbolagen, inte enskilda klienter. Dessutom är det betydligt mindre fokus på kontroller idag än det var mellan 2005 och 2010.