Enligt Björn Andersson, kommunikatör på Sverok är projektet ett led i ett större arbete för att ta fram nätverk där barn och unga, tillsammans med vuxna, ska hitta forum för att prata om deras erfarenheter på internet.
– Syftet med projektet är att utveckla metoder för att jobba med våldsprevention i skola och föreningsliv. Men också att vuxna som arbetar med barn ska förstå att de har verktyg och möjligheter att utgå ifrån.
Upplever ni på Sverok att vuxenvärlden har svårigheter med att förstå spelvärlden?
– Det förekommer såklart att barn är med om jobbiga saker på internet, men det är just oförståelsen för det digitala och spelen. Att spela är som att läsa en bok, eller en film. Om ett barn spelar fotboll eller annan typ av sport förväntar man sig att vuxna är närvarande och engagerade, går på matcherna etcetera. Men det är inte lika självklart i de digitala delarna. Där kan vi fylla en funktion genom att utbilda vuxna, lära dem om den digitala världen. Inte minst för att den är viktig för många barn och unga som hittar till egna communitys där, säger Björn Andersson.
Hur är projektet utformat?
– Det här kommer att vara ett treårigt projekt som är lite av ett experiment. Vi har två stycken metodutvecklare i projektet, den ena är från Sverok och den andra från MÄN. Sverok äger projektet och MÄN är en samarbetspartner, de har arbetat våldspreventivt och sitter på en viktig kompetens i de här frågorna. Vi har precis börjat med testintervjuer där vi använder Minecraft och pratar med barn om hur de upplever att de har det i spel, om vad som är bra och vad som är dåligt. Vi har redan fått in många intresserade barn, vilket visar att det finns ett behov.
Hur tycker du skolan hanterar frågan om spel och den digitala världen?
– Om man kollar på siffrorna så är det sällan lärare är jättebra på det. Även om det såklart är en mångfacetterad grupp med olika kunskaper i detta. Men många ser inte det som en del av deras jobb att förstå spel. Många ser det inte heller som en möjlighet, att genom spel kan en lära på ett nytt, engagerande och spännande sätt. De flesta av oss minns hur det var när man var yngre och fick en paus från det traditionella lärandet och lärde sig genom ett studiebesök. Vi tror på att lära barn och engagera på flera plan, genom ett multimodalt lärande. Här finns en outnyttjad möjlighet.
Vad är målet med projektet?
– Vi vill ge en annan vinkel. Ofta när en talar om spel så är det ett stort fokus på det negativa, som exempelvis dataspelsberoende. Vi vill också dela de positiva erfarenheterna av spel och de communitys som finns. Ett annat mål är att vi förhoppningsvis ska kunna ta fram en plattform för barn, där de ska kunna spela tryggt i närheten av vuxna. Det tror vi är ett bra sätt att få fler vuxna att engagera sig, samtidigt som barn kan spela tryggt i vuxnas sällskap.