Men i SOS Alarms senaste statistik ser det annorlunda ut. Svarstiden har minskat med 57 procent och sedan september förra året ligger man under målet på 8 sekunder.
Douglas Nordström, presstalesperson på SOS Alarm, förklarar att den förbättrade svarstiden beror på fler anställda, minskat tryck efter pandemin, som även resulterade i att många anställda var sjukskrivna, och bättre tekniska lösningar så att regioner kan stötta varandra vid särskilda händelser.
– Vi har även bytt VD och ledningen 2022 vilket kom med en genomlysning av arbetet som ledde till förbättringar, säger han.
Riksrevisionens utredning pekar på brister i styrningen från staten, som är delägare i företaget.
Det saknas en särskild författningsreglering av alarmeringstjänsten, vilket skapar otydlighet i roller och ansvar och försvårar en effektiv tillsyn, skrev Riksrevisionen i december.
För två år sedan infördes även en ny mjukvara, STEP (Säkerhet, Trygghet Effektivitet, Precision), som ett komplement till SOS-operatörer. Tekniken hjälper operatören att föra in information i systemet som sen skickas till personal i yttre tjänst.
– STEP är inte en del i den snabbare svarstiden men kan göra samtalstiden kortare, säger Douglas Nordström.
Fackförbundet Alarm är kritiska till införandet av STEP och ser stora brister. Ordförande Henrik Johansson menar att informationen från SOS Alarms system kan vara oklar och missvisande för prehospital vård.
– I värsta fall kan det leda till vårdskador och för de anställda är den en stressfaktor eftersom de inte är säkra på vad de kommer möta, säger Henrik Johansson.
Ny teknik ställer till det
Under 2023 tog SOS alarm emot fler samtal än någonsin tidigare, totalt 4,1 miljoner. Av dessa var drygt 1,3 miljoner samtal inte sådana som borde ha gått till larmcentralen. Douglas Nordström tror att en tredjedel av dem handlar om ny teknik.
– Med smarta klockor och snabbkommandon på telefoner händer det att folk råkar ringa larmcentralen. Det kan även vara så att ens barn har råkat ringa. Vi ser också att personer ringer oss när de inte kommer fram till andra viktiga nummer som 114 14, säger Douglas Nordström.
Det förekommer att personer ringer 112 för orsaker som inte hör hemma där.
– Problemet är att dessa felringningar hamnar i samma kö och fördröjer svarstiden. Det är något vi måste fortsätta utreda, så att en person med allvarliga åkommor senare i kön får hjälp snabbare, säger Douglas Nordström.
En annan vanlig missuppfattning är att numret 113 13 endast fungerade under pandemin, men det gäller även nu för att få eller lämna information vid en allvarlig olycka eller kris.