”Genom arbetsnedläggelsen samt sjukanmälningarna och uppsägningarna som var gemensamt beslutade och led i den pågående stridsåtgärden har arbetstagarna deltagit i en olovlig stridsåtgärd” skriver domstolen.
Konflikt om lön och nycklar
Bakgrunden är att förhandlingarna om ett nytt sätt att beräkna lönerna brutit samman under hösten 2016. Arbetsgivaren ville gå över till fast månadslön efter att ha haft det så kallade poänglönesystemet under många år. Detta skulle innebära sänkt lön och höjd arbetstid, vilket sophämtarna motsatte sig.
När Reno Norden i juli 2017 beordrade att sophämtarna skulle inventera och märka upp alla nycklar till soprummen, vägrade de. Eftersom de får betalt för hur mycket sopor de hämtar och nyckelinventering inte ingår i deras arbetsuppgifter ansåg de att det skulle innebära gratisarbete.
Under en förhandling mellan företagsledningen, Biltrafikens arbetsgivareförbund, Transport och de anställda uppfattade sophämtarna att de hotades med avsked. En inspelning som senare kom fram ger dem visst stöd för detta. Men domstolen gick på arbetsgivarens linje och hävdar att inget hot avsked förekommit.
Olovlig sjukskrivning
Arbetsdomstolen anser att eftersom så många av sophämtarna sjukskrev sig samtidigt så kan det anses som en del av en olovlig stridsåtgärd. Eftersom arbetarna var bundna av kollektivavtalet och därmed hade fredsplikt anser man att det var en olovlig stridsåtgärd. Transportarbetareförbundet, som inte stod bakom konflikten, gav dock sophämtarna rätt i frågan om nyckelinventering – det ingår inte i deras arbetsuppgifter enligt avtalet.
Domstolen menar dock att Transport inte hävdat sitt tolkningsföreträde, vilket innebär att sophämtarna på pappret visst var skyldiga att utföra nyckelinventeringen. Domstolen uttrycker viss förståelse för att arbetarna ändå vägrade, i tron att det inte ingick i avtalet, men att det ändå var orimligt att lägga ner allt arbete på grund av det.
Peter Börjesson är en av de bötfällda sophämtarna. I en tidigare intervju med Dagens ETC sa han att böterna i sig inte spelar någon roll, flera stödorganisationer har redan samlat in till de pengarna. Men principen att de blev av med jobben efter att ha stått upp för sina villkor svider.
– Egentligen känns inte domen så viktig, böterna spelar ingen roll. Vi skulle ju egentligen vilja stämma dem så att vi får jobben tillbaka, så på det sättet hade det varit skönt att vinna, säger han.
Får inte tillbaka jobbet
Oavsett om de hade vunnit i AD så hade de aldrig fått tillbaka sina jobb, Peter Börjesson hade kört sopor i Stockholm i nästan 20 år och jobbar för tre olika arbetsgivare som aldrig orsakat samma problem som Reno Norden.
– På sätt och vis är det ändå skönt att det är över. Men det kommer alltid att finnas en bitterhet, det är svårt att få bort. Det är nästan som ett hat mot det där företaget, det kommer alltid att sitta i, sa Peter Börjesson.
Enligt domen ska vissa av sophämtarna som återgick i arbetet efter ett tillfälligt beslut från AD under sommaren betala ett lägre bötesbelopp. Rättegångskostnader på en dryg halv miljon ska också ersättas, vilket Transport kommer att stå för.