Varför Rut-avdrag för taxiresor?
– Det finns flera bra anledningar. I ett land med extremt höga skatter som i Sverige finns risken att man slår bort möjligheten för människor att använda taxi eftersom det blir för dyrt. Det är potentiellt många arbetstillfällen det handlar om. Kopplat till det ska man komma ihåg att det är dyrt att äga en bil. Skulle man få en situation där man får ner priset på taxi skulle det möjliggöra att fler i städer kan välja bort bilen, vilket frigör ytor och resurser.
Nuvarande Rut-avdrag används framförallt i rika kommuner runt Stockholm, som Danderyd och Lidingö. Du ser ingen risk att även dessa Rut-pengar främst går till rika?
– Nej jag tror inte det, för de som åker taxi på de notorna kan göra det oavsett vad det kostar. Huvuddelen av taxi-resandet i dag är samhällsbetalda resor, allt från färdtjänst till sjukresor och skolskjutsar. Sedan kopplar man på företagsresor där någon annan än den enskilda betalar. Vill man att det ska bli möjligt för vanliga människor med vanliga arbeten att komplettera med taxi så bör man komma ned i pris.
Hur hade det varit att istället använda pengarna till att förbättra kollektivtrafiken?
– Det står inte mot varandra. Rut-reformen blev självfinansierad lite grand. Även Rut-taxi har möjlighet att bli självfinansierad eftersom fler får arbete. Som jag ser det så är taxi en del av kollektivtrafiken i Sverige och man behöver både satsa på taxi, flyg och den övriga kollektivtrafiken. Behoven ser dock olika ut i landet. I stora delar är det för långt till busshållplatser och där kan taxi vara ett komplement.