Att projektet växer från Ship till Armada innebär att målet är att det ska gå fler båtar mot Gaza 2018 än vid tidigare försök att nå fram. Från Göteborg är målet att fyra mindre och en större segelskuta ska segla. Skeppen ska, väl i Gaza, doneras som skolfartyg och användas för att utbilda sjömän till dagen då hamnen där kan öppnas igen.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Gaza ska vara Palestinas hamn, men Israel har stängt den. Palestinierna som är beroende av fiske har fått sina zoner kraftigt beskurna av Israel, säger Kalle Ohlsson.
Kalle Ohlsson och ett gäng från organisationen Ship to Gaza är ute på en västkustturné med två segelbåtar. I början av juli startade de i Halmstad. Sedan dess har de jobbat sig norrut längs kusten och lagt till i gästhamnar på vägen.
Många besökare
När ETC Göteborg hälsar på ligger de i Stenungsund. En grupp går runt i hamnen, delar ut flygblad och skramlar med insamlingsbössor.
– Genomgående har vi fått väldigt positivt bemötande. Många stannar och pratar och från båtar vi möter får vi uppmuntrande vinkningar när de ser våra flaggor, säger Kalle Ohlsson.
I flera av gästhamnarna som anlagts har hamncheferna bjudit på avgiften när de fått förklarat för sig vad Ship to Gaza är, men allt har inte bara varit glada tillrop.
– Det finns alltid Israelvänner och tyvärr är den debatten väldigt polariserad. De vill inte se vilken humanitär katastrof situationen i Gaza är, säger Kalle Ohlsson.
Ship to Gazas huvudsakliga syfte är att bryta den israeliska blockaden av Gaza, som varit i kraft sedan 2007.
Flera försök har stoppats
I uppmärksammade konvojer med humanitär hjälp till Gazas befolkning har Ship to Gaza vid upprepade tillfällen försökt nå fram. 2010 bordades konvojen av israelisk militär och nio passagerare dödades.
2011 stoppades ett nytt försök av grekiska och turkiska myndigheter redan innan flottan lyckats lämna hamn. 2012 nådde Ship to Gazas segelskonare Estelle närmare Gaza än någonsin innan hon bordades på internationellt vatten utanför den palestinska kusten.
Ännu ett försök att nå Gaza genomfördes 2015 med skeppet Marianne av Göteborg. Kalle Ohlsson var, liksom skeppskamraterna på sommarturnén Virginia Cavallini och Bertil Gustafsson, med på Marianne.
– En häftig upplevelse av solidaritet och gemenskap, säger Kalle Ohlsson.
Även Marianne bordades av israelisk militär på internationellt vatten.
– Vi har en förhoppning om att verkligen nå fram med vår armada nästa sommar. Det krävs att vi väcker opinion som skapar påtryckningar på Israel, säger Kalle Ohlsson.
– Som det som hände med Sydafrika och deras apartheid, fyller Virginia Cavallini i.
– Därför blir en nyhet för armadan 2018 att vi kommer att gå genom fler av Europas kanaler på vägen för att göra vår röst hörd bland politiker. Vi kommer bland annat att lägga till i Bryssel, berättar Bertil Gustafson.
Försöker väcka opinion
Just nu är den resan ett år bort, men strandhugget i Stenungsund ger både pengar i insamlingsbössorna och en övning i att väcka opinion.
De palestinska flaggorna väcker uppmärksamhet i hamnen och besättningen på den lilla segelbåten har slipat argumenten för att bemöta nyfikenhet och kritik.
– Jag var själv på Västbanken för tre år sedan. Då kände jag starkt att det är så illa där att situationen helt enkelt inte kan fortsätta om världen får upp ögonen för vad som händer, säger Kalle Ohlsson.
– Gaza brukar ibland kallas världens största fängelse. Men det är missvisande. I fängelser har de åtminstone tillgång till el och sjukvård. Det har de inte i Gaza, säger Bertil Gustafsson.
– Situationen för barnen i Gaza är det som berör mig mest. Därför är jag glad att Ship to Gaza nästa sommar kommer att ha särskilt fokus på dem, säger Virginia Cavallini.