Det finns ett stort stöd för lokförarnas strejk både bland resenärer och opinionsbildare. Men bland många, inte minst inom Socialdemokraterna, har respekten för den fackliga svenska modellen vilat tung: Det finns sympatier för tågförarna, men man bör ändå följa protokoll.
"Varför tycker inte Vänsterpartiet om den svenska modellen? Företrädare hejar ivrigt på den vilda pendelstrejken, precis som man stöttade Hamnarbetarförbundet i hamnkonflikten i Göteborg" twittrar exempelvis Maria Arkeby, verksamhetschef på den socialdemokratiska tankesmedjan Tiden.
”Stödet måste artikuleras"
Anne-Marie Lindgren, som kallats för Socialdemokraternas informella chefsideolog, sticker dock ut. I ett Facebookinlägg i onsdags tar ställning för tågvärdarnas sak och rätt till strejk – trots fredsplikten.
"Om större delen av en grupp anställda, trots att det är ett avtalsbrott, trots att det betyder inkomstförluster, trots att det innebär risk för böter, ändå väljer att gå i konflikt i protest mot en förändring av arbetsvillkoren som de anser skapar säkerhetsrisker – då finns det alla skäl för ansvariga politiker (inte minst de med ”arbetareparti” i sin partibeteckning…) att mycket allvarligt överväga hus pass hållbart det egna beslutet är."
Anne-Marie Lindgren har förståelse för tågförarnas reaktioner och tycker att det i det här läget är viktigast att lyssna till de anställda. Bland partikamrater finns en kritik mot hur beslutet att avskaffa pendeltågens tågvärdar har tagits och ett stöd för tågförarna som strejkar. Den kritiken måste också artikuleras, förklarar hon när Dagens ETC ringer upp.
– Det handlar om deras egna anställningsförhållanden. Och det är märkligt att ersätta personer som tågvärdarna med kameror. Kameror kan inte göra något om det händer något. Kameror kan bara övervaka. Jag är rätt aktiv i socialdemokratin och har även många fackligt bekanta. Jag har hört många reaktioner mot det här. Det finns en stark kritik mot beslutet, säger hon.
Väger skälen till lokförarnas strejk tyngre än den svenska modellen i det här fallet?
– Jag tycker alltid det finns skäl att undersöka orsaken till en vild strejk, man måste inte alltid utgå från att det är felaktiga skäl bakom den. I ett tidigare avtal fanns en klausul om att ensamarbete inte skulle vara möjligt, varför den inte kom med nu vet jag inte. Det är klart att fredsplikten och ordning och reda är viktigt, men det här är en fråga som inte riktigt omfattas av avtalet. Det är viktigt att diskutera varför och vem som varit delaktiga för beslutet som brister hos dem anställda, säger Anne-Marie Lindgren.
Vilda strejker är ovanliga idag, men alternativen efter en segdragen konflikt har kokats ner till detta, menar Anne-Marie Lindgren.
– Det fackliga organisationerna och arbetarna har varit kritiska hela tiden, så det är konstigt att man tar ett politiskt beslut som man inte får de berörda med på. Om inte annat är det dålig personalpolitik, så man har skäl att ta dessa protester på allvar.
Vad vill du säga till partikollegorna i Stockholmsregionen?
– Ingenting särskilt förutom att det är betydelsefullt att lyssna på de berörda och se till de anställdas arbetsvillkor. Trafikregionrådet verkar vara mycket hårt låst vid det här beslutet, så det finns tecken på att det handlar om en politisk uppgörelse. Men ett faktum är att under valrörelsen lovade Socialdemokraterna att förändra det här.