Sedan trängselskatten infördes 2013 har många Backabor känt sig instängda i sitt bostadsområde. För att kunna åka och handla på det närliggande köpcentrumet har de behövt betala trängselskatt. Detta trots att tanken var att stoppa genomfartstrafiken, inte de boendes möjligheter att åka och handla, säger Patrick Gladh (S), ordförande för norra Hisingens stadsdelsnämnd, där Backa ingår.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Nu har kommunen kommit överens med regeringen om att införa undantag från trängselskatten för de boende i Backa. Från och med den 1 maj kommer skatten avskaffas. Detta kommer ske genom ett speciellt system vid infarterna till Backa.
Det var en nöjd stadsdelsnämndsordförande som presenterade framgången tillsammans med det tillträdande trafikkommunalrådet Shahbaz Khan och kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson vid en av de nya kontrollstationerna.
– Det här blir ett jättelyft. Det är något som vi lovat och som vi nu faktiskt levererar, säger Patrick Gladh.
Finns det inte en risk att bilåkandet ökar om skatten försvinner?
– Så är det, men samtidigt ser vi att under de här åren har pendlandet med kollektivtrafik ökat avsevärt. Det handlar om att bryta resmönster. När vi tittar på möjligheter till dagligvaruhandel är det tyvärr så att Backaborna i stor utsträckning är tvingade till bil för större inköp. I den bästa av alla världar hade vi inte behövt bilen, men staden är byggd som den är och här i Backa är det bilen som blivit en nödvändighet. Men vi hoppas att så många som möjligt fortsätter använda de nya busslinjer som finns, säger Patrik Gladh.
Det nya undantaget innebär att genompassage kommer kosta pengar, men att resa till och från arbete eller åka och göra inköp kommer inte längre vara avgiftsbelagt.
Risk för gratisväg
Anledningen till att problemet uppstod från första början var att det fanns en risk att Backa skulle bli en gratisväg in till Göteborg, vilket skulle leda stora mängder trafik från motorvägen genom det lilla samhället. Det är inte Backa byggt för.
– Men då blev Backaborna lidande och sedan dess har det varit en lång process att få ordning på det här, säger Patrick Gladh.
Shahbaz Khan (S) vittnar om en snårig väg för att få igenom undantaget.
– Det är svårt att få igenom ett sånt här undantag i trängselskattesystemet. Det har krävts juridiska prövningar och en lång politisk process, säger han.