– Vi tror att både privatpersoner och sådana som gör kortare resor i tjänsten skulle resa. För de som behöver ta sig fram snabbt i centrala staden och inte själva cyklar finns egentligen ingen bättre lösning än cykeltaxi, säger han.
Den uppenbara vinsten är tidsbesparingen, menar han. Men i ett större perspektiv är klimatvinsten minst lika viktig. Biltrafiken måste minska.
– Transportsektorn måste förändras. Och med tanke på urbaniseringen ser jag ingen vettigare lösning än att överföra så mycket som möjligt till cykeln, säger Eric Zinn.
Cykelentusiast
Själv har han varit en elcykelentusiast i flera år, samtidigt som han också länge arbetat med hållbarhetsfrågor – sin huvudsakliga sysselsättning har han som hållbarhetschef på Göteborg Energi. I fem år har han tagit sig till jobbet med sin velomobil, en cykel som ser ut som en liten raketbil. Resan mellan Göteborg och Kungälv tar en timma, men gör att han slipper sitta i köer.
– En cykel kan ju numer var så mycket mer än det cyklar var förr, innan elcykeln. Men fortfarande finns det enorm potential att vidareutveckla konceptet cykel.
Plats för två
Inspirationen till Addvelos cykeltaxi är hämtad från den typ av lastcyklar som exempelvis fraktcykelföretaget Pling kör med. Cykeln är smalare än andra cykeltaxis, och därför både smidig och snabb. Ändå kommer den ha plats för två personer.
– Vi har redan en prototyp i stål, men den är ganska tung. Nu jobbar vi på ta fram en lättare variant, där vi tillför en släpvagn som kunderna sitter i, och ett väderskydd för föraren, säger Eric Zinn.
Den prototyp som redan finns kommer synas på Göteborgs gator under november och december. Genom ett samarbete med Mat.se ska cykeltaxin köra göteborgare gratis två timmar varje eftermiddag. För Addvelo är det ett sätt att marknadsföra sig – för att kunna lansera cykeltaxin i vår behöver de hitta samarbetspartners.
– Vi ska starta ett ekonomiskt kooperativ tillsammans med Hyresgästföreningen och Vägen Ut-kooperativet, och nu söker vi företagsfaddrar för att på så sätt få tillräckligt med startkapital för att kunna köpa in fordonen, säger Eric Zinn.
Krävs inget körkort
Ambitionen är inte att taxiverksamheten ska göra personerna bakom bolaget rika, utan att det ska gå runt. I det ingår att kunna betala avtalsenliga löner till chaufförerna. Vilka de ska vara finns också en tydlig tanke bakom.
– Den här farkosten kräver ingen lång utbildning, du behöver inte ens ha körkort. Samtidigt har samhället stora utmaningar med att få in till exempel dem som är nya i vårt land i arbetslivet. Vi hoppas att det här kan bli en väg in. Även unga vuxna som har svårt att få jobb tänker vi ska kunna köra för oss.
Så vad kommer det då kosta att åka cykeltaxi? Eric Zinn räknar med att en resa i centrala Göteborg på några kilometer kommer kosta ungefär 50 kronor.
– Jämfört med en bil är driftskostnaderna minimala, så vi tror att vi kan göra det här riktigt kostnadseffektivt. Det kommer vara mycket billigare än att ta en vanlig taxi, säger han.