Det är allvar nu. Ge ett bidrag till ETC Stödfond för att säkra utgivningen av Sveriges enda rödgröna dagstidning. Använd ETC Varuhuset eller:
Swisha: 123 508 754 9
BG: 5372-9141
– Vi är i slutskedet av vår utredning och hoppas på att bli klara inom de närmsta dagarna eller veckorna. Det finns ytterligare en person vi behöver prata med, säger förundersökningsledare Mikael Sandberg vid polisen Hisingen.
Den här utredningen har ju pågått sedan i våras, varför har det tagit så lång tid?
– Dels har det varit sommar och sedan gäller det att få tag på alla personer också. Hur lång tid en utredning tar varierar från fall till fall. Vissa är korta, medan andra tar längre tid.
Levt i ”total ovisshets”
Samtidigt som polisen har genomfört förundersökningsarbetet har arrangörerna bakom Truckstop Alaska levt i, vad de själva benämner som, ”total ovisshet”. På grund av utredningen har de knappt vågat boka några artister och därför inte kunnat få några intäkter till hyran.
– Vi är stolta av oss och vill ju klara oss själva. Truckstop har aldrig fått bidrag och våra intäkter från spelningar har alltid täckt våra kostnader med hyra och allt annat. Nu får vi be våra medlemmar att hjälpa till och det gör de. Sådant funkar ju ett tag. Man kan få tillbaka tjänster, men det går inte hur länge som helst, säger Deborah Helin, en av arrangörerna.
I samband med tillslaget mot Truckstop Alaska höjdes många röster för att bevara föreningens verksamhet och en rörelse för att bevara liknande klubbar påbörjades. Bland annat anordnades stödgig och över 5 000 personer skrev under en vädjan om överlevnaden för Truckstop Alaska, Plan B i Malmö och Verket i Umeå till kulturminister Alice Bah Kuhnke. Många ifrågasatte också varför polisen valde att göra tillslag mot Truckstop Alaska nu när det länge har varit känt att de sålt alkohol. Sedan 2009 har föreningen inte haft tillstånd för att sälja alkohol i slutet sällskap, efter att man fått avslag på ansökan med motiveringen att de bland annat tagit betalt i entrén.
– Jag tror att det kan handla om att sätta ett exempel. Om det blir problem för oss så är det inte så många som kommer att vilja driva sånt här. Det är tråkigt, för ska inte vanliga människor få arrangera kultur? säger Deborah Helin.
Skatteverket inblandat
Polisens utredning om brott mot alkohollagen är dock inte den enda processen Truckstop Alaska befinner sig i – Skatteverket vill att de ska klassa sin verksamhet som en restaurang, vilket också grundar sig i försäljning av alkohol.
– Det är ingenting vi vill vara. Vi arrangerar spelningar och vi vill att man ska kunna ta en öl när man ser en spelning. Det hör till. Vi vet ju att vi måste göra om verksamheten på något sätt, men vi vet inte hur. Vi kan inte bedriva en verksamhet som ett företag för det är inte vad Truckstop är. Vi som arrangerar är där frivilligt, det är det som är grejen.
Frågetecknen om vad som faktiskt gäller för Truckstop och i förlängningen också liknande verksamheter är stora för alla inblandade.
– Innan öppning står vi och funderar på vad som gäller nu – vad får vi och vad får vi inte göra. Får jag till exempel ta en öl när jag hänger upp dekorationer? Är det lagligt för den verksamhet vi har?
Trots den oklara framtiden har Truckstop gjort ett par bokningar framöver – Abysmal Grief spelar i morgon, i november spelar Baby Grandmothers och i december kommer Anna Von Hausswolff att spela under två kvällar.
– Många tror att vi har lagt ner, så den här processen har ju sina negativa konsekvenser. När det var dags att boka höstens spelningar så hade polisen precis slagit till. Man bokar inte ett band om man inte vet att man har en lokal, det är inte schysst. Därför fick vi fråga runt efter folk som kunde tänka sig att spela, även fast vi inte visste var. Så hösten blev rätt tom.
Saknas pengar
Deborah Helin berättar att det snart är dags att boka vårens spelningar, men i och med att Truckstop Alaska knappt har kunnat arrangera några spelningar, finns det därför inga pengar till att göra nya bokningar.
– Vi kommer att få se de stora bokningarna spela på andra ställen, vilket ju är väldigt tråkigt, säger hon.
Den process som drogs igång i samband med tillslaget i våras har påverkat arrangörsgruppen starkt, menar Deborah Helin. Vissa känner sig utmattade, och en del har till och med hoppat av, något som har lett till frågetecken kring om de ska fortsätta att plocka in folk. Själv har det bara gett henne ett större driv att besegra myndigheterna.
– Om vi inte orkar springa så dör Truckstop, så det är ju bara att köra på.