Hoppa till innehållet

Inrikes

Snabbtåg – bingo för både klimatet och restiderna

En majoritet av riksdagspartierna vill se att banan blir av – även om åsikterna går isär om hur och var banan ska byggas. bild Tor Johnsson/SvD/TT
En majoritet av riksdagspartierna vill se att banan blir av – även om åsikterna går isär om hur och var banan ska byggas. bild Tor Johnsson/SvD/TT Bild: Bild: Tor Johnsson/SvD/TT

Dagens ETC

Minskat flygande, färre som tar bilen och ökade godstransporter på järnvägen. En höghastighetsbana kan få stora effekter för klimatet – i alla fall på sikt. – Vi står inför ett vägval. Om vi ska klara klimatmålen måste vi satsa på tåget, säger Bo-Lennart Nelldal, professor i tågplanering.

Snabbtåg i Sverige är allt närmre att bli verklighet. Nyligen presenterades den första delen av Sverigeförhandlingens utredning om höghastighetsbana. Och sedan den förra regeringen svängde i frågan om höghastighetståg strax innan valet 2014 vill nu en majoritet av riksdagspartierna se att banan blir av – även om åsikterna går isär om hur och var banan ska byggas.

”Utsläppen måste minska”


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela vintern

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser