Hoppa till innehållet

Inrikes

Snabbtåg – bingo för både klimatet och restiderna

En majoritet av riksdagspartierna vill se att banan blir av – även om åsikterna går isär om hur och var banan ska byggas. bild Tor Johnsson/SvD/TT
En majoritet av riksdagspartierna vill se att banan blir av – även om åsikterna går isär om hur och var banan ska byggas. bild Tor Johnsson/SvD/TT Bild: Bild: Tor Johnsson/SvD/TT

Dagens ETC

Minskat flygande, färre som tar bilen och ökade godstransporter på järnvägen. En höghastighetsbana kan få stora effekter för klimatet – i alla fall på sikt. – Vi står inför ett vägval. Om vi ska klara klimatmålen måste vi satsa på tåget, säger Bo-Lennart Nelldal, professor i tågplanering.

Snabbtåg i Sverige är allt närmre att bli verklighet. Nyligen presenterades den första delen av Sverigeförhandlingens utredning om höghastighetsbana. Och sedan den förra regeringen svängde i frågan om höghastighetståg strax innan valet 2014 vill nu en majoritet av riksdagspartierna se att banan blir av – även om åsikterna går isär om hur och var banan ska byggas.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Nu kan du låsa upp alla artiklar i en vecka - utan kostnad. Ingen bindningstid.

Populärt val: 3 månaders sommarrabatt

Från

Vill du prenumerera hela sommaren till superpris? Nu får du 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser