En av dem som har hoppat av som återförsäljare är Felicia. Hon stötte på Mary Kay första gången när hennes mamma var värdinna för ett ”homeparty”. Just sådana är företagets viktigaste arena där de både säljer kosmetikaprodukter och värvar nya återförsäljare.
– Den här kvinnan som kom i sin rosa bil var väldigt glad, energisk och ja, amerikansk, till sättet. Lite too much liksom. Jag var 20 år gammal och hon menade att jag var perfekt och var väldigt uppmuntrande till att jag skulle bli hudvårdskonsult, som de kallar det, berättar Felicia som är i 20-årsåldern.
”Ska sträva uppåt”
Att kvinnan i den rosa kavajen var så uppmuntrande var troligtvis för att varje ny person du knyter till Mary Kay innebär bonus och provision. Systemet med olika bonusar, som den rosa bilen, diamantringar, resor och annat, är noga utarbetat och rangordnat.
– Allt är olika motivationsfaktorer för att man ska sträva uppåt och knyta fler personer till sitt team, säger Felicia som inte vill framträda med sitt efternamn då hon fortfarande känner personer i rörelsen.
Måste köpa själv
Den amerikanska journalisten Virginia Sole-Smith granskade Mary Kay i tre år och wallraffade även under en period. Hon har bland annat publicerat texten ”The pink pyramid scheme” i Harper’s magazine.
– I Mary Kay måste du köpa dina produkter själv för att ha något att visa upp. Och du blir ständigt uppmuntrad att köpa mer än du har en realistisk chans att sälja. Företagets version av kundsupport och ledarskapsträning kokas vanligtvis ner till ännu fler säljpitchar, skriver hon.
Majoriteten av kvinnorna Sole-Smith har talat med har fått det svårt att gå runt, trots många obetalda arbetstimmar. Då de redan har köpt produkterna så spelar detta dock ingen roll för Mary Kay som redan har gjort sin profit på sina egna återförsäljare. Ett antal kvinnor har enligt Sole-Smith blivit ruinerade på sina Mary Kay-investeringar.
– När Mary Kay uppger att de har sålt för tre miljarder på ett år så pratar de bara om grossistförsäljning, vilket betyder att konsulterna har spenderat tre miljarder på deras produkter.
Måste starta eget företag
Verksamheten är uppdelad i två delar. Först måste du starta ett eget företag och köpa dina produkter. Dessa säljer du på homepartyn som du ordnar själv, till ett 50 procent högre pris. Den som är värdinna till ett party får också presenter för varje inbjuden person. Den andra delen är rekryteringen.
I Sverige är pyramidspel förbjudet, men det som kallas MLM (multi-level marketing) hamnar oftare i gråzonen. Bedömningen görs av Konsumentverket och Lotteriinspektionen. Ingen av dem har någon granskning på Mary Kay men chefsjuristen på Lotteriinspektionen, Johan Röhr, är väl bekant med affärsmodellen.
– Vi har tittat på en del liknande. Ofta använder de rent juridiskt att återförsäljarna är egna företagare och inte anställda för att kunna svära sig fria från ansvar. Rent allmänt när vi granskar sådant här brukar vi skilja på om man får något av värde för sin investering, vilket är MLM, eller ifall det är som ett rent kedjebrev med bara pengar, som är pyramidspel.
– Det här är tyvärr en gråzon som inte är så reglerad i Sverige. Jag var med och försökte få in stramare regler i ett EU-direktiv som var på gång för några år sedan, men det blev tyvärr inget av det då, fortsätter Johan Röhr.
För Felicia, likt de flesta andra, blev det inga stora pengar, men desto mer jobb, fler möten och uppeggande seminarier.
– Jag kände ganska tidigt att det var för mycket och som att befinna sig i en bubbla. På seminarierna kändes folk nästan hjärntvättade eller som att besöka en sekt. Det var överdrivet kramande, applåder för allt och gråtande på scen. Självklart blev man påverkad men till slut gav det mig mer avsmak faktiskt.
”De ringer och ligger på”
Felicias bild samstämmer med Virginia Sole-Smiths, som liknar att hoppa av från Mary Kay med att lämna ett dåligt äktenskap och en religion samtidigt.
– De ringer och ligger på hela tiden när man är med och försöker att uppmuntra en att jobba vidare. Men till slut löpte mitt kontrakt ut och då gav de upp, säger Felicia.
Startpaketet gav Felicia kring 1 200 kronor för och använde till slut upp själv. Ingen jätteförlust kan tyckas, förutom arbetstiden. För Mary Kay som har tre miljoner återförsäljare världen över (2011) är alla sådana summor plus.
ETC har sökt pressansvarig på Lesley Cosmetics AB,
Mary Kay i Sverige, utan att få svar.