I 18 år har hon jobbat med att utveckla just chips, bågar och andra tilltugg på Estrellafabriken i Angered. Hon fascineras av olika smaker och idag är en av hennes främsta uppgifter att utveckla nya.
I ett lysrörsblekt labb står hyllor med lådor och färgglada, blänkande påsar med olika produkter. Genom ett fönster syns själva fabriksdelen där gula förpackningar med ”Herkku Chips” – eller ”delikatesschips”, den finska varianten av Estrellas lättsaltade chips – susar förbi på ett rullband. På labbgolvet står genomskinliga säckar fyllda med bekanta former: puffiga bågar, räfflade skivor och fluffiga bollar, alla i samma beige-gula ton. Det är dem Sandra Andrén använder sig av när hon ska testa att mixa ihop nya smaker.
”Njutningsprodukter”
Fett och salt är grunden.
– Vi kan dra ner på det, men smak är nummer ett. Ett fiberrikt snacks ger mervärde men om det inte smakar lika gott så går det inte hem, säger Sandra Andrén.
Chips kan ätas med bättre samvete än de flesta tror, menar hon, och nämner till exempel att transfetter slutade användas redan på 70-talet. Men hon skulle inte sträcka sig så långt som att säga att chips är hälsoprodukter.
– De är njutningsprodukter, konstaterar hon.
Men det är också en av anledningarna till att hon tycker det är spännande att jobba med det hon gör. Det hon skapar är något människor äter för att unna sig och som gör dem glada. Det märks inte minst när hon berättar för folk som inte redan vet att hon är chipsutvecklare.
– Jag får tusen frågor, det engagerar. Det är något som alla äter, framförallt vid mysiga tillfällen, och alla har en åsikt, berättar hon.
Udda smaker
En av de vanligaste frågorna hon får är vilka smaker hon har testat. De är lika knasiga som man hade kunnat hoppas: kanelbulle, äppelpaj, lakrits och inlagd gurka är några exempel. Men det är sällan företaget lanserar smaker som är så pass udda och i så fall är det under en begränsad period. Det som går hem är breda smaker – i Sverige är det till exempel allra mest populärt med sourcream and onion. I Norge är det däremot paprika som gäller. Vad som har fått fäste i ett visst land verkar bero på vad som först blev populärt när chips fortfarande var något nytt där, förklarar Sandra Andrén.
Även om mycket av hennes arbete handlar om att förfina de smaker som redan finns är hon också med och utvecklar helt nya snacks, varav den senaste som blivit en fullträff är linschips med just sourcream and onion-smak.
– De har mycket protein och mindre fett men smakar ändå lika gott. De kom vid rätt tidpunkt, säger Sandra Andrén som har varit med från idéstadium till lansering.
Många deltar
Men hon och de andra produktutvecklarna är inte de enda som har ett finger med i skapandet av nya snacks. Bland annat ansvarar en avdelning för att kryddor och råvaror köps in, en annan för logistiken bakom själva produktionen och i fabriken formar arbetarna själva produkten. Marknadsavdelningen äger egentligen hela projektet, ekonomer ska räkna ut om det lär bli lönsamt och en säljkår försöker se till att affärer köper produkten.
På frågan om hon någonsin blir trött på chips svarar Sandra Andrén nej. Är det hennes drömjobb? Det funderar hon längre på. Till slut nickar hon och ler.
– Ja, jag skulle säga att det är mitt drömjobb.