SL:s kundtjänst är, precis som driften av tunnelbanan, bussarna och biljettkontrollerna, upphandlad och drivs av privata företag. Sedan den första upphandlingen 2010 har Goexcellent drivit kundtjänsten. Men i årets upphandling har Trafikförvaltningen i stället gett uppdraget till företaget Releasy som flyttar verksamheten till Linköping.
Här på kundtjänsten sköter man resegarantiärenden, hjälper resenärer att välja smidigaste resan över telefon och sköter SL:s sociala medier och chattar, bland annat. I upphandlingen ingår även driften av SL Center och Waxholmsbolagets terminaler.
Releasys anbudspris är 65 miljoner kronor om året, jämfört med Goexcellents 80 miljoner. Det är en av orsakerna till att att Goexcellent har överklagat upphandlingen till Förvaltningsrätten. De menar att priset är orimligt lågt och har synpunkter på hur upphandlingen har gått till. Kommer domstolen fram till att Trafikförvaltningen har gjort rätt kommer de cirka 100 personer som arbetar på kundtjänsten i dag att bli av med jobbet.
– Det är många ungdomar och en del 60-plussare som har hängt med sedan SL drev det i egen regi som jobbar här i dag, säger Helena Sandahl som har jobbat på kundtjänsten i två år.
Enligt henne har gruppledarna på arbetsplatsen gått runt och frågat personalen om de är intresserade av att flytta till Linköping och arbeta för Releasy.
– Vad jag vet är det ingen som vill det. Om det var ett drömjobb med bra betalt skulle man kanske överväga det, men inte för ett sådant här jobb, säger hon.
Helena Sandahl tycker att det är konstigt att landstinget går med på att arbetstillfällena flyttar till Linköping.
– Landstingspolitikerna pratar ju ofta om att man ska främja den regionala arbetsmarknaden. Det här går ju helt emot det.
”Det går utmärkt”
Ulla Lundell som är ansvarig för upphandlingen på Trafikförvaltningen menar att det inte alls är landstingets uppgift att främja den lokala arbetsmarknaden.
– Även om politiker pratar på det sättet så står det ingenstans, säger Ulla Lundell.
Hon berättar att förra gången man upphandlade kundtjänsten så krävde man att verksamheten skulle bedrivas i landstingets egna lokaler.
– Men den här gången tog vi bort det kravet. Med dagens teknologi kan man få tillgång till all den information man behöver från andra platser, säger Ulla Lundell.
– Realeasy har skött kundtjänsten för färdtjänsten från Linköping, det har gått alldeles utmärkt, fortsätter hon.
Helena Sandahl på kundtjänsten håller inte alls med om det och berättar att många i personalen är skeptiska till om Linköpingsbor kan ge lika bra hjälp till kunderna som någon som dagligen använder sig av Stockholms kollektivtrafik.
– Vi guidar till exempel folk till rätt busshållplats vid stora knytpunkter, det är svårt om man inte vet hur det ser ut där. Även om jag i dag också pratar med resenärer som raljerar över att jag inte vet var Ica i Roslags Näsby ligger, säger hon.
Vill inte kommentera
Varken Goexcellent eller de moderata landstingsråden vill prata om frågan och hänvisar till att ärendet nu ligger hos Förvaltningsrätten.
– Vår policy är att inte kommentera pågående rättsprocesser, säger Claes Wersäll, pressekreterare för personallandstingsrådet Peter Carpelan och trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons.
Men hur ser ni på frågan generellt, om att landstinget ska främja arbeten i regionen?
– Först måste juridiken få ha sin gång innan vi kan se och diskutera vad det får för konsekvenser, säger Claes Wersäll.
Fotnot: ETC Stockholm har sökt Releasy och landstingsdirektören Toivo Heinsoo.