– Det är ingen av oss som tror att det kommer fungera. Eller vi vet att det inte kommer fungera, utan att tillsätta en herrans massa pengar och resurser för att göra det vi gör idag, säger Rainer Andersson, ordförande i Sekos Pendelklubben.
Idén från politiker och MTR är att automatisera pendeltågstrafiken.
– Hur kan politikerna fatta sådana beslut och leka en verksamhet som fungerar. Tågvärdar finns där som ett stöd för lokförare och för resenärer. Om något händer så behöver vi vara där. Jag har själv inte varit med om en krock, men känner kollegor som varit det och vet hur viktigt det är då att lokföraren inte arbetar ensam på tåget, säger tågvärden Chintan Modhera, som deltog i demonstrationen.
Köpt annonser för skadestånd
Trafikregionrådet i Stockholm, Kristoffer Tamsons (M), har sagt att alla tågvärdar kommer få nya tjänster. Chintan Modhera har fortfarande inte fått svar på vad det är för tjänst han kommer få. Hans största oro är inte att han inte kommer erbjudas något nytt jobb, utan vad det innebär att han gamla tas bort.
– Jag har varit tågvärd i sju år. Som tågvärd är jag stolt över att jag finns på tåget, för mina resenärer och för lokföraren. Jag är orolig för vad som kommer hända när vi inte längre är där, säger han.
Utöver dagens demonstration så har Seko även köpt annonser i Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Mitt i Stockholm. Annonserna har finansierats av skadestånd som de fått in från MTR, för tidigare fel. De riktar sig till de som åker tunnelbana och pendeltåg, och lyfter riktar kritik mot politikerna, men framför allt mot MTR.
– Vi diskuterade ”va fan ska vi göra?”. Vi insåg att vi kan inte bara sitta här och se när de slaktar våra jobb. Det är något som även kommer påverka resenärerna och därför ville vi nå ut till dem. Vi kan inte bara vara tysta, säger Rainer Andersson.
Beslutet att ersätta tågvärdar med kameror är inte det första beslutet som MTR tar som sätter större press på de anställda, enligt Rainer Andersson.
– MTR bildade tidigare ett nytt bolag. Sen flyttade de alla städare som jobbade för pendeln och tunnelbanan till det nya bolaget, med ett nytt bolag. Det innebär att man dumpar alla deras kollektivavtal genom att bara flytta dem till ett annat bolag, säger han.
Har MTR blivit värre?
– Ja, det har de blivit. De har börjat visat huggtänderna. Steg för steg flyttar de fram sina positioner. Saker som jag trodde var hugget i sten när jag började som fackligt aktiv har visat sig inte alls vara det. Som det där med kollektivavtalen. Nej, det är tydligen en tolkningsfråga har man tvingats lära sig!