– Det är inget vi kan genomföra från dag ett, avtalet måste sägas upp först och dialogen om hur det ska hanteras har inte påbörjats ännu, säger Axel Josefson (M), nyvald ordförande i kommunstyrelsen i Göteborg.
I och med det kommer subventionen att fortsätta gälla tills vidare.
– De pengarna som går till subventionen nu kommer att fortsätta gå till det, och det gör att budgeten kommer att påverkas negativt till en början.
I och med att regionfullmäktige tagit beslut om att zonsystemet inom Västtrafik ska ändras, kommer subventionerna ändå att påverkas så småningom.
– Subventionerna måste bort, vi kan inte ha ett eget pris för göteborgarna och ett annat för boende i andra kommuner inom samma zon. Vi får enligt lag inte subventionera medborgare i andra kommuner, säger Axel Josefson.
”En fråga för regionen”
Han menar att det vore rimligt att fasa ut subventionerna i samband med att ett nytt biljettprissystem införs.
– Det är egentligen en fråga för regionen, det är de som äger prismodellen, säger han.
Helst vill han inte se några drastiska prisförändringar innan det nya biljettsystemet är på plats. När det blir är oklart, men den nya zonindelningen ska börja gälla under 2020.
Avtalet mellan Göteborgs kommun och Västtrafik kommer inte att sägas upp direkt vid årsskiftet heller.
– Vi är noga med att vi vill få till en samsyn på när och hur systemet ska ändras. Vi har ännu inte lagt något skarpt yrkande för att starta en dialog om avtalet, utan vi får se när det sker, säger Axel Josefson.
”Vill nå bilisterna”
Moderaterna ser inte subventionerade biljettpriser som något bra sätt att minska klimatpåverkan och få fler att åka kollektivt.
– Sänker man priset börjar fler åka kollektivt som nu går eller cyklar, och det vinner vi ingenting på. Vi vill i stället nå bilisterna och få dem att välja att åka kollektivt. Det gör vi genom att öka turtätheten, se till att det är snyggt och rent på vagnarna och utveckla trygghetsarbetet, säger Axel Josefsson.
Från vänsterpartiets sida ser man med oro på de slopade subventionerna.
– Vi borde gå åt motsatta hållet och göra det billigare att åka kollektivt för klimatets skull, säger Gertrud Ingelman (V) som sitter i kollektivtrafiknämnden i regionen och i trafiknämnden i Göteborgs stad.