– Eleverna kan röra sig fritt mellan klassrummen och det tycker många är skönt eftersom de är så stillasittande på de andra lektionerna, säger Annika Lorensson.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Det är en av fördelarna med att de sedan två år tillbaka inte delar upp klasserna och har separat textilslöjd och trä- och metallslöjd utan har slagit ihop lektionerna. Det började med att de tre slöjdlärarna diskuterade hur de kunde jobba mer tillsammans och läste läroplanen där slöjd är ett sammanhållet ämne. De bestämde sig för att testa att ha gemensamma slöjdlektioner.
– Nu har vi hållit på i två år och de flesta eleverna har varit positiva. Vi lärare märker att eleverna gör mer avancerade saker nu och kan utveckla sina idéer eftersom de kan använda vilka material de vill, säger Annika Lorensson.
Även lärarna har roligare med det nya arbetssättet.
– Det är lättare att sätta betyg när vi är fler ögon. Och eftersom vi alltid är minst två lärare har vi lättare att få med även de elever som kan bli lite bortglömda annars.
Jobbar mer digitalt
Vid ett av borden i den före detta syslöjdssalen klipper eleven Emma ut bokstäver som hon ska använda när hon gjuter en ljusstake. I mellanstadiet hade hon uppdelad slöjd men när hon började högstadiet på Nordlycke-skolan var ämnet hopslaget och det gillar hon.
– Jag tycker det är stor skillnad för nu kan jag göra mycket fler saker. Man kan blanda materialen och gå mellan salarna som man vill, säger hon och tar ett mobilfoto på de urklippta bokstäverna.
Det är en del av slöjdlärarnas andra satsning som går ut på att jobba mer digitalt. Eleverna uppmuntras till att fota och filma sitt arbete och redovisa det till lärarna i digitala loggböcker. Där kan lärarna lägga in kommentarer och frågor. Slöjdlärarna har även en egen hemsida där de samlar instruktionsvideor på hur man till exempel virkar eller stickar.
– Det gör att eleverna tar mer ansvar över sitt eget lärande och inte behöver vänta på att få hjälp av oss lärare hela tiden. De kan också använda datorerna till att hitta inspiration på exempelvis Pinterest, säger Annika Lorensson.
Vill utveckla undervisningen
Förra vintern blev skolämnet slöjd omdebatterat när en ledarskribent på Expressen under rubriken ”Hur många smörknivar tål Sverige?” debatterade för att man borde dra ner på slöjden i skolan.
Slöjdlärarna på Nordlyckeskolan tycker att det är viktigt att ha kvar ämnet men vill gärna se fler som vågar utveckla undervisningen.
– Vissa kritiker säger att vi inte behöver slöjd utan borde lära eleverna programmera i stället. Men det är att bortse helt från historien. Ett av syftena med undervisningen är ju att tolka slöjdföremålens kulturella uttryck och se en koppling till gammalt hantverk, säger Fredrik Lindgren.
Däremot tycker de att fler slöjdlärare borde börja tänka utanför ramarna och kombinera traditionellt hantverk med -digital teknik.
– Om ämnet ska överleva behöver vi utveckla det. Det finns så mycket ny teknik som vi måste hänga med i, säger Annika Lorensson.
De kommer att fortsätta att ha blandade slöjdlektioner och satsa ännu mer på det digitala även om det innebär mindre tid till vissa hantverk.
– Slöjd handlar inte om att lära sig göra perfekta korsstygn. Vi vill utbilda nyfikna och kreativa människor som ska våga misslyckas, säger Annika Lorensson.