Förra veckan gav myndigheten skyddsombuden rätt och nu riskerar kommunen vite om problemen inte åtgärdas. Avsaknad av restid mellan brukare, otillräcklig tid för administration och strulande teknik är problemen som staden måste lösa för att inte bli betalningsskyldig till Arbetsmiljöverket.
Silvana Vretoska, huvudskyddsombud på Kommunal, gläds åt beskedet.
– Äntligen är det någon som lyssnar på oss, säger hon.
Egna påhitt
Nu vittnar hon och andra skyddsombud för ETC Göteborg om att de blivit utsatta för repressalier av sina chefer under turerna kring Plugo. Silvana Vretoska berättar till exempel att hon blivit tillsagd att gå via stadens HR-avdelning innan hon pratar med media.
– Aldrig i livet att jag skulle göra det. När jag pratar med media så företräder jag Kommunal och inte arbetsgivaren, säger hon.
Chefer ska också ha påstått att anmälningarna varit skyddsombudens egna påhitt, trots att de var många som låg bakom anmälningarna. Silvana Vretoska berättar till exempel om ett möte med den lokala samverkansgruppen där frågan om anmälningarna skulle tas upp.
– Då satt en sektorschef, områdeschef, enhetschef och HR-chef där inne. När jag kom in så fick jag höra att det var ”mina” 6:6a.
Behöver passa sig
Dessutom har hon fått höra att Kommunal har varit så pass hårdföra att chefer har sagt upp sig. Även Jennie Anttila, facklig företrädare, upplever att hon behöver passa sig för hur hon pratar med sina chefer för att de inte ska ta illa upp.
– Arbetsgivaren upplever oss så hårda, precis som att vi skulle vara medvetet elaka. Jag upplever att arbetsgivaren ofta tar det personligt. Att det är enhetschefen som tror att det är den vi är arg på. Men vi är ju trötta på att ingen har lyssnat på oss tidigare, säger hon.
Känner igen sig
Skyddsombudet Emma Johansson känner också igen sig i det.
– Jag fick till mig att jag faktiskt måste tänka mig för, för jag har inte bara ansvar för mina kollegors arbetsmiljö, utan även för min chefs arbetsmiljö. Så helt plötsligt stod jag som ombud med ett arbetsmiljöansvar, fast det är min enhetschefs ansvar.
”Är överrumplad”
Det är runt tio skyddsombud i stadsdelarna Askim-Frölunda-Högsbo, Centrum, Lundby och Norra Hisingen som har vänt sig till Kommunal centralt med liknande historier. ETC Göteborg har sökt sektorcheferna för hemtjänsten för att de ska få bemöta anklagelserna. Katarina Mueller, sektorchef i Lundby, blir överraskad över uppgifterna som hon säger är helt nya för henne.
– Jag uppfattar det som att vi jobbar tillsammans med Kommunal i den här frågan. Är det någon som har en sådan bild tycker jag det är bra om man hör av sig så att vi kan ta i den frågan och veta var den kommer ifrån. Det är svårt för mig att uttala mig, jag är lite överrumplad, men självklart vill jag ha kännedom om det.
I övrigt hänvisar sektorcheferna till stadsledningskontorets HR-direktör, Kristina Liljedahl Scheel. Hon poängterar att staden har fram till den 5 november att lämna in synpunkter innan myndigheten tar ett beslut om föreläggande och vite.
Även för henne är det en nyhet att skyddsombud har utsatts för repressalier.
– 6:6a-anmälningar är en möjlighet som fackliga organisationer har enligt arbetsmiljölagen, det är helt oacceptabelt om skyddsombuden blivit utsatta för repressalier, skriver hon i ett mejl.
Vill få igång arbete
Enligt Anna Skarsjö, ordförande för Kommunal Väst, kommer facket att samla upp skyddsombudens vittnesmål och låta arbetsgivare bemöta anklagelserna om ombuden vill gå vidare med dem.
Även om tonen på arbetsplatserna enligt skyddsombuden har blivit hårdare sedan 6:6a-anmälningarna lämnades in, hoppas de att arbetsmiljöarbetet nu ska ta fart.
– Vi vill ju få igång ett arbete så att vi kan jobba framåt. Det är ju därför vi har gjort det här. Jag förväntar mig att vi får igång dialogen nu och att politikerna pekar med hela handen hur de ska organisera det här, säger Jennie Anttila.
Vanligt att sno tid
Emma Johansson hoppas att hela planeringssystemet skrotas. Och med det menar hon inte bara Plugo, som visserligen har medfört sina egna problem. Men att sno av brukares tid för att hinna ta sig från ett hem till ett annat, eller för att hinna utföra dokumentation, har länge varit vanligt. Med pappersscheman har det inte synts hur personal har behövt skarva med tiden. Men med Plugo, där de har varit tvungna att checka in- och ut digitalt hos varje brukare, har det blivit uppenbart att ekvationen inte går ihop.
– Det syns väldigt tydligt hur många hörn vi måste runda, i och med att det också är en kostnadsfråga nu när kommunen bara får betalt för tiden vi faktiskt är där.