Ljusnarsberg är tillsammans med Hallsberg pilotkommuner
för att ta fram nya arbetssätt som ska förändra utvecklingen av skolan.
– För att få till en förändring är det viktigt att alla inblandade är med, hela kedjan från elever och lärare till ansvariga politiker och tjänstemän, säger Margareta Essving, utvecklingsledare för skolstöd på Region Örebro län.
Projektet drivs inledningsvis i samarbete med Region Örebro län, i ett senare skede är det tänkt att kommunerna själva ska föra arbetet framåt. Arbetet började i höstas och har pågått hela skolåret. I snitt tre lärare från varje skolverksamhet ingår i en
arbetsgrupp, som jobbar med att
ta fram nya riktlinjer för skolarbetet.
Tar ett helhetsgrepp
Projektet är upplagt i flera steg och tänkt att pågå i flera år. Första steget är att analysera hela skolverksamheten, för se vad som fungerar bra i dag och vad som bör förbättras. Och det är i den analysen som breven från alla inblandade ingår. Hur stor svarsfrekvensen har varit är ännu inte klart, sammanställningen av breven pågår.
– När skolor ska förändra sitt arbetssätt sker det ofta i punktinsatser. Nu tar vi i stället ett helhetsgrepp och analyserar styrdokument, nuvarande arbetssätt samt resultat och kopplar ihop det med skolinspektionens iakttagelser, säger Margareta Essving.
Arbetsgruppens analys ska mynna ut i en rapport, som ska presenteras för ansvariga tjänstemän och politiker om drygt en månad. Tills dess har inte ens rektorn kännedom om vad arbetsgruppen har kommit fram till.
– Jag kan inte kommentera hur arbetet går, jag vet inte det förrän jag har läst rapporten, säger Claudia Holm, rektor för Garhytteskolan och Kyrkbacksskolan.
Sämst tre år i rad
De tre senaste åren har Ljusnarsberg rankats som Sveriges sämsta skolkommun av Lärarförbundet. Kommunen har även hamnat i botten i andra sammanställningar över landets skolor, bland annat en som tidningen Dagens Samhälle gjorde 2013. Kommunen anmälde själva intresse för att bli pilotkommun för skolprojektet.
– Det är ett sätt att hantera vår situation och göra skolan mer attraktiv och tillgänglig. Vårt mål är givetvis att alla elever ska gå ut nian med gymnasiekompetens, säger Ingemar Javinder (S), ordförande för bildnings- och sociala utskottet.
Ingemar Javinder tillträdde ordförandeposten vid årsskiftet och var själv inte med och fattade beslutet om att bli pilotkommun.
– Men det är ett jättespännande sätt att utveckla skolarbetet,
det ska bli mycket intressant att läsa rapporten senare i vår. Vi politiker har ju också varit med och skrivit brev, att involvera alla inblandade på det här sättet är nytt, säger han.