Hon gick länge och funderade över läxor och deras vara eller icke vara. 2011 tillträdde hon som rektor och tre år senare blev Solede skola den första läxfria kommunala skolan i Sundsvall.
– Läromålen ska nås på skolan, med lärarnas hjälp. Det ska inte göras hemma där barn inte får stöd. Det finns familjer som har många barn, dåligt med tid eller inte kan svenska tillräckligt bra, säger hon.
Mer fritid
Fjärdeklassarna Elin Hasselryd och Markus Westin är vana vid att inte ha läxor. De tycker att det är skönt att få tid över till annat och att slippa stressen som läxläsning kan medföra men att skolan också blir mer jämlik utan läxor.
– Alla har inte föräldrar som kan hjälpa till med läxor. Mina föräldrar hjälper mig mycket men för dem som inte har det så blir det jobbigt, säger Elin Hasselryd.
Med tiden som de inte lägger på läxor spelar de innebandy och fotboll och tränar parkour. Dessutom läser de mycket – men inte nödvändigtvis böcker.
– Jag tittar mycket på engelska filmer med svensk text. Det blir som att läsa en bok fast med rörliga bilder. Då måste man vara snabb på att läsa, säger Markus Westin.
Knäcka läskoden
Efter skoltid erbjuds studiehjälp, det ligger i lärarnas arbetstid.
I stället för att rätta och komma på läxor stöttar de eleverna på skolan. Det kan vara eleven själv som vill, efter överenskommelse med föräldrar, eller för att lärare har sett att det behövs. Maria Stål Sundqvist säger att skolan inte bara har tagit bort läxor utan hela tiden jobbar med hur de kan göra i stället.
– I årskurs ett har jag till exempel ställt kravet på lärarna att alla barn till jul ska ha knäckt läskoden. Vi håller också på med något som vi kallar för bokfest, när alla på skolan tillsammans har läst 1 500 böcker bjuder jag på tårta, säger hon.
Det har gått för kort tid för att kunna se hur de två åren utan läxor har påverkat elevernas resultat, men rektorn är övertygad om att de har valt rätt väg.
Ta ansvar för lärandet
I början fanns det föräldrar som var oroliga.
– De undrade hur de skulle ta del av vad barnen gjorde i skolan och många ansåg att läxor var ett bra sätt att lära barn ta ansvar, berättar Maria Stål Sundqvist.
Nu har varje klass, förutom veckobrevet, som skickas ut på fredagar, dessutom en blogg.
– Insynen i skolarbetet är till och med större nu. Och att lära sig ta ansvar genom att ta hem en läxa, det ansvaret skulle jag vilja säga att barnen likaväl kan lära sig genom att packa gympakläderna, säger Maria Stål Sundqvist.