BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Regeringen fick också kritik för att den inte varit tydlig i sin inställning till EU:s vilja att utöka företagens plikt att redovisa vilka skatter de betalar. Magdalena Andersson har varnat för att ett alltför långtgående regelverk, där företag måste redovisa på sina hemsidor hur mycket som skattas och var, kan göra att länder hoppar av samarbetet.
– Det finns en risk att hela systemet inte skulle bli av, och att då möjligheten för skatteverken att kontrollera företagen skulle försvinna, sa Magdalena Andersson till Dagens ETC.
Förkortad tidsfrist
Men nu vill regeringen strama åt regelverket i en annan del, det som gäller när personer frivilligt rapporterar in uteblivna skatter till Skatteverket. Hittills har de sluppit det skattetillägg, eller straffskatt, som det vanligtvis ska innebära att undanhålla tillgångar. Det har gällt även om Skatteverket meddelat att de ska göra en kontroll.
Skärpningen innebär att en tidsgräns införs, på två månader för straffriheten, från det att det blivit känt att Skatteverket ska göra en kontroll.
– Det här är ett ytterligare steg för att dra åt nätet kring dem som smiter från att betala skatt. Det handlar om att fler av dem som har lämnat oriktiga uppgifter till Skatteverket ska få betala extra böter, säger finansministern till Aftonbladet.
Även Vänsterpartiet har uttalat sig positivt om att göra det mer kostsamt för de som ägnat sig åt olaglig undanhållande av skatter.
Orimligt att lagstifta om allt
Många frågar sig varför inte regeringen gjort mer för att stoppa det aggressiva skatteplanerandet. Axel Hilling, som är forskare på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet sa nyligen i en intervju med Dagens ETC att lagstiftningen inte kan förutse alla tänkbara beteenden. Han jämför med hastighetsbegränsningen på en väg.
– Om en grusväg har 70-gräns så innebär det inte att du kan köra så fort genom till exempel en gård. Men du kan egentligen göra det och hävda din lagliga rätt, fast du borde tillämpa hastighetsskylten på ett rimligt sätt och anpassa hastigheten efter situationen, säger han.
Att försöka lagstifta för att täppa till alla kryphål vore som att skriva in i lagen alla olika situationer som kan uppstå under en biltur, menar Axel Hilling.