–Vi kan inte bara jaga de dåliga exemplen. För att få hållbarhet på lång sikt är det också viktigt att man lyfter fram de som anstränger sig att köra miljövänligt och har goda arbetsvillkor, säger han.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Transporter ofta ett svart hål
Butikskedjorna ser oftast bara transportören som är sist i leverantörskedjan.
– Transporterna är som ett svart hål, även för konsumenterna. Vi har ingen aning om våra varor är transporterade på ett miljövänligt eller socialt hållbart sätt. Många blir förvånade när de får höra att deras fairtrade-märkta kaffe kan vara kört av en chaufför som har en månadslön på 300 euro och inte sett sin familj på sex månader, säger Henrik Sternberg.
Rent konkret går det till så att en digital identitet knyts till det aktuella godset. För varje hantering i leverantörskedjan länkas en ny identitet in i godsinformationen. En transparent, digital kedja har skapats. Den möjliggör för butikskedjan att ställa krav på kollektivavtal hos transportören och kunden kan följa varans väg och vara säker på att den har producerats och transporterats på det sätt som förpackningen anger.
Förutom en liten transaktionskostnad är systemet tänkt att vara gratis att använda för transportköpare och slutkunder. Prototypen testas just nu av en stor matbutikskedja och Lunds och Helsingborgs kommun.
Transparens en överlevnadsfråga
För de åkerier som har goda anställningsvillkor är transparens en ren överlevnadsfråga.
– De betalar redan kostnaden för att har schyssta villkor, säger Henrik Sternberg och nämner ett
rumänskt åkeri som ser till att chaufförerna kommer hem i princip varje helg.
– Men om de ska kunna få sina kunder att betala för detta så måste de också kunna visa vad kunden får för pengarna – en schysst transport, säger han.
Intresset för det digitala verktyget har varit stort. Bland andra Lunds och Helsingborgs kommun undersöker nu hur transporter i offentlig upphandling kan göras transparenta.
Henrik Sternberg hoppas att projektet kan vara i gång i slutet av nästa år.
– Att det här är ett framtidskoncept är vi övertygade om. Det är glädjande att det finns så många som faktiskt vill göra rätt för sig, säger Henrik Sternberg.