– Uppenbarligen har de inte de läkare som krävs för den vården. Det känns inget vidare, för man börjar fundera på om de är kompetenta att bedöma situationen. Du vet, ska jag höja eller sänka dosen, allting sånt. Känns oseriöst, säger Magnus, göteborgare i 40-årsåldern med kroniska nervskador .
I juni granskade Dagens ETC Aurea Care i två stora artiklar. Det Stockholmsbaserade aktiebolaget driver primärvårdsmottagningar – men det enda man gör är att skriva ut lagliga cannabispreparat till en utsatt grupp smärtpatienter, som alla betalar 600 kronor i månaden för regelbunden receptförnyelse via telefon. Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, stängde i oktober 2022 ner kliniken. Då bytte man namn och började trakassera sina svårt sjuka patienter med hetsiga hot om Kronofogden. Dagens ETC kunde avslöja att en av ägarna bakom är skandalomsusade fastighetsmiljardären Wonna de Jong, Sveriges värsta hyresvärd som just nu utreds av Arbetsmiljöverket och polisen.
Nu visar det sig att Aurea Care inte har de specialistläkare som krävs för att Transportstyrelsen ska tillåta att man kör bil samtidigt som man får cannabispreparaten cannabidiol (CBD) och dronabinol (THC).
Visa intyg eller tappa lappen
När Magnus i november ska förnya sitt körkort och berättar om sin medicin, kräver Transportstyrelsen ett intyg från en ”specialistläkare med god kunskap inom området och som har ordinerat denna behandling”. Myndigheten vill veta dosering och hur det påverkar körförmågan. Får de inte det dras körkortet omedelbart in.
Magnus kontaktar Aurea Care. Verksamhetschefen Angelica Örnell lovar att det ska ordnas direkt. Det sker inte. Efter en vecka tar han kontakt igen. Då säger Örnell att Transportstyrelsen inte godkänner deras intyg då de saknar specialister. Men hon lovar att undersöka vad de kan göra. Det blir tyst. Magnus lyckas inte nå kliniken. Slutligen, två och en halv vecka efter första frågan om intyg, ringer en läkare upp för den regelbundna konsultationen.
Läkaren erkänner på direkt fråga att de inte kommer att kunna hjälpa honom alls, någonsin, så Magnus bestämmer sig för att avsluta sin medicinering och skriver ut sig själv. Då har han redan fått ett kort uppskov från Transportstyrelsen, till januari, för att behålla körkortet.
– Angelica Örnell sa otrevligt rakt ut att ”specialister inte växer på träd”. Det är väldigt arrogant. Det minsta man kan kräva av en specialistklinik är att de har specialister. Det är som att jag skulle hänga upp en Volvo-skylt på mitt garage och säga att jag är Volvo-expert bara för att jag servat lite bilar, säger Magnus bittert.
Det minsta man kan kräva av en specialistklinik är att de har specialister.
Han försöker få nyhetssajten Cannabis i fokus intresserade av körkortsfrågan. Vad han inte vet är att Cannabis i fokus ägs av – Aurea Care. Så redaktören Otto Larsson avfärdar tipset som ”skitsnack”.
Magnus säger att cannabis förbättrade hans liv enormt och att det onda nu är tillbaka: ”Det är bara att bita ihop.”
– Jag blir utan medicin i två, tre månader, innan jag kan komma in på en annan klinik. Det är jättedåligt, så klart. Många behöver Aurea Care och jag fattar inte hur de kan hålla på så här oseriöst, rent lagligt. Jag har inte hört ett ord från dem, ingen ursäkt eller något alls. Förutom att de snabbt skickade en faktura för läkarsamtalet.
Ärlighet lönade sig inte för Jerry
I en Facebook-grupp för cannabispatienter vittnar en rad människor om att de hamnat i samma situation som Magnus. Dagens ETC har pratat med ytterligare två av dem. En är Jerry, pensionär med diskbråck i de norrländska ödemarkerna. Han har ett förflutet som heroinmissbrukare och undviker smärtstillande för att ”inte trilla dit på skiten igen”. För två år sedan blev han därför patient hos Aurea Care efter att ha läst om dem i en läkartidning.
– Jag frågade läkaren då om jag verkligen får köra bil på den här medicinen. Jag vill inte gå mot lagen! Han svarade att det inte är några problem alls. Två gånger har två olika läkare sagt att det inte blir krångel, minns Jerry.
Men när han nu i oktober skulle söka om sitt körkort uppgav han att han får cannabidiol och dronabinol:
– Ja, jag är ärlig, jävla norrlänning som jag är. Sedan tar det jättelång tid innan jag får ett brev från Transportstyrelsen där det står att nä du, det här går inte alls utan specialistintyg. Jag bor flera mil från ett samhälle och är beroende av bilen.
Processen blir densamma för Jerry som för Magnus: först säger Angelica Örnell att det ska ordnas. Efter det slutar Aurea Care att svara och erkänner aldrig att de inte kan skriva korrekt intyg.
– Sedan fick jag ringa och tjata och tjata för att få intyg på att jag avslutat behandlingen. Det kom efter flera veckor. Jag har mitt körkort nu. Men jag har min smärta också. Jag känner mig jävligt besviken och lurad, de har inte ens bett om ursäkt.
Skuldtyngt bolag blockar och duckar
Aurea Care ingår i cannabiskoncernen Aureum Life Investment AB, där ett dotterbolag i familjeföretaget Wonna I de Jong fastigheter har köpt in sig. Totalt har Aureum Life Investment med samtliga sina sex aktiebolag 1,65 miljoner kronor i skulder hos Kronofogden.
Konsekvent genom alla granskningar har företagets representanter och ägare vägrat att svara på frågor från Dagens ETC. Så även denna gång.
”Inga kommentarer, jag har inte sagt något!”
Presspersonen Christian Engström, tidigare Piratpartist, lägger på och blockerar fyra nummer. Otto Larsson, ansvarig för koncernens nyhetssajt Cannabis i fokus, vill inte svara på varför han avfärdade Magnus med ”skitsnack”. Larsson säger bara: ”Inga kommentarer, jag har inte sagt något!”
Chefen Angelica Örnell, styrelseledamot och ansiktet utåt för Aurea Care, säger kort att ingenting stämmer och att hon inte har tid att prata just nu. Sedan återkommer hon aldrig.
Har inga siffror
Transportstyrelsen skriver till Dagens ETC att de inte kan kommentera enskilda fall. Enligt myndigheten finns det ingen statistik på hur många som har specialistintyg på att de får köra bil på medicinsk cannabis, eftersom det inte finns något krav på att den som behandlas med medicinen ska rapportera det.
Men när det kommer till myndighetens kännedom måste det utredas om det finns en trafiksäkerhetsrisk. Och då kräver de ett läkarintyg – som ska utfärdas av en psykiater, eller en annan specialistläkare med god kunskap inom området.
Läs våra granskningar om cannabisklåparna:
Cannabisklinik hotar kroniskt sjuka med Kronofogden: ”Vill bara dö”
Cannabisklinikens hemliga ägare: Skandalomsusad fastighetsmiljardär
Cannabismässa lockar med påhittade sponsorer
Läs våra granskningar om Wonna de Jong:
Slumvärden Wonna de Jong utnyttjar svart arbetskraft: ”Alla är rädda”
Wonna de Jong tvingar arbetare sanera asbest utan skydd