Emma Watson poängterade att inte bara kvinnor vinner på feminism. Alla behöver den. Och att det är mäns ansvar lika mycket som kvinnors att jobba för ett jämställt samhälle.
– Jag vill att män axlar det här ansvaret. Så att deras döttrar, systrar och mödrar slipper fördomar, men även för att deras söner ska få lov att vara känsliga och mänskliga, så de kan återerövra de delar av sig själva som övergivits och genom att göra det bli en sannare och mer fullkomlig version av sig själva, sa Emma Watson.
Talet var en del av FN:s nylansering av kampanjen He for she. En kampanj som handlar om just det – att jämställdhet inte är en kvinnofråga utan en människorättsfråga som alla måste jobba för. Efter att den brittiska skådespelerskans tal lagts ut på Youtube fick det snabbt stor spridning. Idag har nästan en miljon sett och hört henne. Och enligt UN Women har hittills 1,2 miljarder människor på något sätt tagit del av kampanjen.
– Emma Watsons tal gjorde att kampanjen fick stort genomslag, men även andra profiler i olika länder har varit ute och talat för kampanjen. Det är ett sätt att få spridning, och det har kampanjen verkligen fått också, säger Petra Engberg, organisationssekreterare på nationella kommittén för UN Women.
Målet är attitydförändring
UN Women i Sverige har arbetat med He for she i ungefär ett år. Men idag lanseras kampanjen av statsminister Stefan Löfven.
– Det är viktigt att profiler som Stefan Löfven och även andra politiker och människor som har inflytande tar ställning för He for she. Målet är ju att få till en attitydförändring. För det krävs att frågan diskuteras och får uppmärksamhet, säger Petra Engberg.
Det har den också fått. Kanske särskilt utomlands. Efter Emma Watsons tal har en mängd kändisar hängt på och visat sitt stöd för He for she. Som skådespelarna Russel Crowe och Matt Damon och One Direction-medlemmen Harry Styles. Till och med Top Model-domaren och modefotografen Nigel Barker är en del av kampanjen. I samband med mors dag tog han över He for shes Instagramkonto. Här publicerade han bilder på kvinnor som han har influerats av – och som gjort honom till en jämställdhetsförespråkare. Han skriver bland annat ”det är viktigt för mig, som pappa till både en son och en dotter, att mina barn är omgivna både av starka kvinnliga och starka manliga förebilder som uppmuntrar dem att bryta mönster och nå sina drömmar oavsett hur könsstereotyperna ser ut”. Även tunga namn som Barack Obama och FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon är med på kampanjen. Och nu också Stefan Löfven.
– Han är en av tio stats- och regeringschefer som utsetts till global förkämpe för kampanjen. I uppdraget ingår att lansera ett antal nationella åtaganden. Det gör Stefan Löfven idag, samtidigt som kampanjen lanseras nationellt i Sverige, säger Efraim Gomez, departementsråd på statsrådsberednigen.
De nationella åtagandena handlar bland annat om att minska kvinnors ohälsa, sluta lönegapet och bekämpa våld mot kvinnor. Som förkämpe kommer Stefan Löfven sprida He for she – men kanske inte på samma sätt som till exempel Nigel Barker.
– Ett viktigt uppdrag för honom blir att försöka övertyga andra stats- och regeringschefer i världen och föra en seriös dialog med dem om kampanjens budskap, säger Efraim Gomez.