I ett mejl som sjukskrivna förare tagit emot, även om de redan lämnat in sjukintyg från öppenvården, skriver MTR:s förhandlingschef: ”Du har inte återkommit med läkarintyg från Avonova” och kan ”i förlängningen komma att riskera din anställning”.
Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
Dagens ETC
Ångestattacker, sömn- och magproblem. Sjukskrivningarna har fördubblats i Stockholms pendeltåg sedan förarna tvingades köra utan tågvärdar.
Men arbetsgivaren MTR är övertygad om att personalen fejkar.
Med en dags varsel sjösätts plötsligt pendeltågsentreprenören MTR:s projekt. Nu ska förarna ensamma garantera uppåt 1 800 resenärers säkerhet även vid urspårningar, påkörningar och evakueringar. Förare, föreskrivna med personligt ansvar för ”tågets säkra framförande”, bryter ihop, gråter, får ångestattacker. Få är övertygade om säkerheten, att kameror kan ersätta en säkerhetsutbildad tågvärd. Vad händer vid en olycka? Förare som kuggas vid utbildningen tilldelas ändå turer. Det råder redan förarbrist.
Föraren ”Elsa” sätter sig och kör. Men hon skakar. Hon är rädd. För vad som kan hända med henne eller passagerarna vid ett misstag eller en olycka.
– Vi är inpräntade från dag ett med ”säkerheten främst”. Man måste vara alert, ha full fokus på att köra tåget. Det kan man inte om man sitter och skakar och har ont i magen, säger ”Elsa”, erfaren förare som egentligen heter något annat.
”Tolkas som olovligt”
En stor andel förare meddelar att de av hälsoskäl behöver tas ur tjänst. Det är både en rättighet och en skyldighet. Flera uppmanas att sjukskriva sig. Vissa återvänder från sjukskrivning, men nya sjukskriver sig. Över en månad senare är sjukskrivningstalen fortfarande det dubbla mot vad det var innan. Trafiken är fortfarande reducerad till 75 procent. Nu börjar sjukskrivna, som bedöms uppnå gränsen för läkarintyg den åttonde dagen, få mail om att återgå i tjänst eller inkomma med läkarintyg från den egna företagshälsan Avonova.
De som inkommer med läkarintyg som vanligt från sin vårdcentral får nu ett nytt mail. Nu är tonen skärpt. ”Du har inte återkommit med läkarintyg från Avonova,” står det i mailet. Eftersom rutinen inte följts ”kan” ingen sjuklön utbetalas. ”Du förväntas inställa dig för arbete”, annars kan det ”tolkas som olovlig frånvaro”, vilket kan ”i förlängningen komma att riskera din anställning.” Mejlet innehåller också information om att den sjukskrivna har bokats in på ett möte på MTR:s huvudkontor. Det kommer inte från den som vanligen hanterar sjukskrivna. Det är undertecknat av MTR:s förhandlingschef. Budskapet går fram.
– Man vill skrämma mig tillbaka till arbetet. Det gör mig knappast friskare, säger föraren ”Anders”.
Intyg gäller inte
De förare Dagens ETC pratat med uppfattar det på samma sätt och som hotfullt. Men ”Anders” har redan blivit sjukskriven av öppenvården. Sömnproblem, magont, svårt med koncentrationen gör att han inte lever upp till de höga hälsokraven för en förare i tjänst. Han invänder, men får då beskedet från HR-avdelningen att läkarintyget inte längre gäller.
Föraren ”Stefan” får samma besked om det läkarintyg som alltid tidigare godtagits. Även han får ett möte inbokat med förhandlingschefen.
– Det är mycket oro, ångest och stress. Jag har haft huvudvärk i flera veckor, har sovit dåligt och de senaste dagarna har jag börjat känna ett tryck över bröstet, säger han.
Inget av mötena med förhandlingscheferna har ännu ägt rum. Ingen av dem har fått något besked om varför rutinen nu införts. När Dagens ETC söker personalchefen är hon på semester i Frankrike och klickar bort samtalet efter att ha önskat glad påsk. Förhandlingschefen hänvisar vidare och svarar inte på varför han skickat det hotfulla mailet.
Men till arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringslivsägda tidningen Näringslivet, säger sig MTR:s avgående vd inte vilja spekulera kring de höga sjukskrivningstalen. Pierre Sandberg, ordförande för Almega Tågföretagen är desto mer tydlig. De sjukskrivna är inte sjuka. Vabbande föräldrar har inte heller sjuka barn.
– Det är högst osannolikt att vi skulle ha en ny covidvariant eller liknande i Sverige som är begränsad till Stockholms pendeltågstrafik. Allt pekar mot att det här dessvärre är olovliga stridsåtgärder. Det här är inte lagligt – så får man inte göra, säger Pierre Sandberg till tidningen. Han avböjer intervju med Dagens ETC.
”Otillåtet ingrepp”
Samma budskap ges, i samma artikel, av Mattias Dahl, vice vd på Svenskt Näringsliv. ”Sådant ska kraftfullt motarbetas av alla,” säger han.
Båda två av lokförarfacken i pendeln delar förarnas misstanke. Mejlen ska skrämma tillbaka förarna.
– Det är oacceptabelt. Jag har aldrig varit med om något liknande. Vi ser det som ett otillåtet ingrepp på våra medlemmars rätt att få adekvat läkarvård vid sjukdom. Jag utgår ifrån att alla som har ett läkarintyg är sjuka och det borde även arbetsgivaren göra, säger Christian Camitz, central ombudsman på facket ST.
Det faktum att mejlen undertecknas av förhandlingschefen som normalt sett först blir inblandad vid uppsägningsärenden, betraktar Christian Camitz, ombudsman på ST, som ytterligare en skrämselmetod.
– Det här är inte en vanlig rutin. Jag uppfattar det som hotfullt. De vill få lokförarna att köra de här tågen, trots att de anser att de inte kan föra fram tåget på ett säkert sätt och därför blir sjuka av det.
Vems stridsåtgärd?
Alla de förare som Dagens ETC pratat med förnekar bestämt att deras sjukskrivning skulle vara del av någon sorts organiserad protest. Det är även fackens uppfattning.
– De anklagar sina anställda för en vild strejk som inte pågår istället för att hörsamma hur folk mår på sin arbetsplats. Varför skulle en läkare sjukskriva om inte personen mådde dåligt?, säger Melissa Svenhard, vice ordförande från Sekos förarklubb.
Enligt Christian Camitz pekar arbetsgivarrepresentanternas uttalanden i riktningen att det snarare förhåller sig precis tvärtom.
– Jag vill helst inte sjunka så lågt som arbetsgivarsidan, men man kan ställa sig frågan om det inte är MTR som just nu genomför en otillåten stridsåtgärd. Jag kommer naturligtvis att lämna över frågan till våra jurister, säger han.
Den nya sjukskrivningsrutinen har inte förhandlats med facket. ST har nu kallat företaget till tvisteförhandling om brott mot medbestämmandelagen, ett i raden av pågående ärenden relaterat till tågvärdsreformen.