BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Drönarföretaget Globhe i Stockholm har på uppdrag av FN:s barnfond Unicef och regeringen i Malawi byggt upp en humanitär ”drönarkorridor” i landet. Malawi är ett av de minst utvecklade länderna i världen och här finns ett stort behov av att kunna transportera mediciner ut till byarna.
Unicef bjuder sedan in olika företag att testa sin teknik i korridoren och det är här som företaget Everdrone, stationerat vid Säve flygplats i Göteborg, kommer in i leken.
Man har genomfört testuppdraget tillsammans med Stockholmsföretaget Globhe, som specialiserat sig på att förmedla drönartjänster.
– Vi har en teknologi som gör att drönare kan känna av sin omgivning, navigera säkert och undvika kollisioner, säger Mats Sällström, vd för Everdrone.
Starta och landa utan GPS
Det är en mängd sensorer och 21 olika kameror på drönarna som gör detta möjligt. Företaget hakar på sin teknologi på redan befintliga drönare.
– Denna teknologi gör det möjligt med start och landning utan GPS och leverera en medicin ut till en by, berättar Mats Sällström. Väldigt precist på låg höjd när man ska landa bland träd och människor. Då är det viktigt med en visuell teknik.
Radioreportaget i BBC berättar om nyttan med drönartjänster, hur det kan ta fyra timmar fram och tillbaka till en sjukstation med cykel för människor i byarna – om det ens är möjligt under en regnperiod med översvämningar. Med drönaren tar leveransen av en medicin en kvart.
Under utveckling
”En insats som kan vara livräddande” konstaterar BBC-speakern och konstaterar att här finns möjligheten att tekniken kan göra ett språng från cykeltransport direkt till drönare. Man hoppar helt enkelt över ledet med vägar och lastbilar.
Everdrone har inte någon färdig produkt för marknaden ännu.
– Vi är i en utvecklingsfas ännu, men nästa höst räknar vi med att kunna göra pilottestningar, säger Mats Sällström.