– Det är uppenbart att många är missnöjda med Västlänken och håller med oss om att projektet bör avbrytas, säger Henrik Munck, som sitter i Demokraternas partistyrelse.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Om det inte vore för Västlänken hade partiet sannolikt aldrig bildats. Inför valet 2014 gick Martin Wannholt, då kommunalråd för Moderaterna, mot sitt parti och menade att Västlänken inte borde byggas. Martin Wannholt fick flest personröster av alla göteborgsmoderater 2014, men sparkades ur partiet efter att det framkommit att han samarbetat med Vägvalet.
Drygt två och ett halvt år senare lanserade han sitt nya parti – Demokraterna. Som nu med sina 17,2 procent alltså är större än det parti Wannholt lämnade.
Hoppas på nytt styre
Enligt Henrik Munck, som själv uteslöts ur Miljöpartiet efter flera konflikter med ledningen, ofta om just Västlänken, beror det stora stödet inte bara på motståndet mot Västlänken, utan också på att många göteborgare vill se en förändring.
– Vi driver frågor som handlar om att staden bör styras på ett annat sätt, resurser måste omfördelas från onödig byråkrati till välfärd, ökad trygghet och skolan. Jag tror också att Martin Wannholt spelar stor roll, han har fått stort genomslag och är trovärdig i de förändringar han vill driva, säger Henrik Munck.
Inför valet har Demokraterna varit tydliga med att de vill se ett nytt styre i kommunen. Och efter att valresultatet blev klart har Moderaternas kommunalråd öppnat för ett samarbete. De båda partierna står också nära varandra i flera frågor. Men ändå är det långt ifrån säkert att Demokraterna slår sig ihop med allianspartierna.
– Vi utesluter inte samarbeten med någon förutom Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna, men vi tänker inte ge vika när det gäller Västlänken, säger Henrik Munck.
Går de inte med på ert krav om Västlänken väntar fyra år i opposition för er?
– Ja. Det kommer finnas mycket att göra även där.
”Går att stoppa”
Demokraterna har ifrågasatts för att de går till val på en fråga som i praktiken blir svår att förverkliga. Västlänken ingår i Göteborgs avtal med staten om Västsvenska paketet. Skulle Göteborg dra sig ur avtalet, trots att Västlänken redan har börjat byggas, kommer det innebära konsekvenser. Jakob Heidbrink, docent i civilrätt, säger till GT att ett brutet avtal är riskabelt.
– De politiska och ekonomiska konsekvenserna är alltför oöverskådliga, säger han.
Enligt Martin Wannholt själv skulle det kosta runt fem miljarder kronor att stoppa Västlänken, en siffra som stämmer ganska väl med Trafikverkets uppskattning. Henrik Munck tycker dock inte att det är oärligt att gå till val på att stoppa västlänken.
– Självklart går det att stoppa Västlänken. Att bygga färdigt är slöseri med skattepengar, att avveckla projektet kostar mindre än att fullfölja det.
Han tror att Demokraterna har goda chanser att växa och bli ännu större nästa val – oavsett om det blir fyra år i opposition eller inte.
Om ni hamnar i opposition nu, kommer ni då fortsätta driva frågan om Västlänken? Nästa val lär det vara ännu svårare att stoppa bygget?
– Vi kan bara spekulera i var vi befinner oss om fyra år. Och även om projektet skulle gå enligt plan de här åren så är det inte vår enda fråga, säger Henrik Munck.