Mitt under högsäsongen för tågresor har det statliga tågbolaget SJ haft svårt att hålla igång trafiken. En kombination av ökad reslust, personalbrist och ohållbara arbetsvillkor är orsakerna bakom det ökande antalet inställda resor för SJ.
Under månaderna maj och juni ställde SJ in i genomsnitt sju procent, ungefär var fjortonde, av alla sina planerade tågresor. Prognosen för juli och augusti visar ingen bättring. Under juni var knappt åtta av tio långdistanståg i tid, enligt SJ:s egna siffror. Enligt Tobbe Lundell, presschef på SJ, är den främsta orsaken till kaoset en personalbrist som påverkar hela branschen.
”Lite svårt just nu”
– Vi har lite svårt just nu att bemanna alla våra tåg och kan därför inte köra fullt ut som vi har planerat. Det beror i grunden på en personalbrist, framför allt en lokförarbrist.
Han menar att efterfrågan på tåg växt under de senaste åren och att utbudet samtidigt har växt. Det har gått så pass snabbt att det inte hunnits utbildas nog med lokförare och därför har bland annat SJ hamnat efter i rekryteringen.
– Den generella orsaken är en brist på lokförarkompetens i Sverige och en ökad konkurrens från flera arbetsgivare. Vi har även en direkt effekt av pandemin och de jättestora förlusterna vi hade vilket gjorde att vi inte hade möjlighet att rekrytera i den takt vi ville. Så när restriktionerna släppte så låg vi efter, även om vi rekryterar nu så tar det ju sin tid, säger Lundell.
Kritik från facket
Hans Pilgaard, avdelningsordförande för fackförbundet ST på SJ, håller med om att den allmänna personalbristen i branschen har en påverkan. Men han tycker att SJ själva bär en hel del av ansvaret. Brister i företagets arbetsmiljö och arbetsvillkor kan ha bidragit till kaoset.
– För SJ:s del har det spätts på av schematrassel och brister i rekryteringsprocessen. Även löneläget spelar in, SJ har bland de lägsta lönerna bland tågföretagen, och ju sämre tider man jobbar desto viktigare är vad som står i lönebeskedet, säger Hans Pilgaard.
Enligt presschefen Tobbe Lundell finns det två stora problem som SJ jobbar på att lösa.
– Vi har två stora problemområden just nu, dels att vi tvingas reducera vår trafik på grund av vår personalbrist men sen är det också att Trafikverket ligger efter med sitt banarbetsplanering, vilket gör vi får information om vilka avgångar vi kan köra från dem lite för sent.
”Sätter käppar i hjulet”
Hans Pilgaard anser även han att Trafikverket sätter käppar i hjulen för en smidig tågtrafik, men också att ansvaret är delat.
– Största bekymret för SJ är schemaproblematiken, även om Trafikverkets planering är stor skuld till detta så fungerar det inte i dagsläget när följden blir att våra medlemmar inte kan planera sitt liv på det sätt man kan begära, säger Hans Pilgaard.
SJ:s Tobbe Lundell erkänner att schemaläggningarna har varit svåra att få ihop och menar att man nu jobbar på lösningar.
– Vi har haft problem med vår schemaplanering vilket kan ha fått medarbetare att fundera på att göra något annat. Just därför jobbar vi jättehårt nu med att hitta betydligt bättre scheman och arbetssätt, inte minst för att kunna ge bättre framförhållning vad gäller tjänstgöring, ledigheter och liknande, säger Tobbe Lundell.
Svårt resa klimatvänligt
I Facebookgruppen Tågsemester finns gott om vittnesmål om paniksituationer när första etappen på en tågluff med kort varsel ställts in under sommaren.
En som drabbats är Hanna Lundgren Herder som just nu är på tågluff till Frankrike med familjen. Men redan innan resan startat dök det första hindret upp.
– Jag fick ett sms fyra dagar innan vi skulle åka om att resan blivit inställd. Det var allt vi fick, ett litet sms, säger hon.
Resan från Stockholm till Malmö skulle ta familjen till den första förbindelsen som var bokad sedan länge och nu fanns det en risk att hela tågluffen skulle falla. Hanna fick sitta i telefonkö med SJ:s kundtjänst i 2,5 timmar innan hon fick svar. Under tiden började familjen desperat att leta efter alternativa vägar.
– Vi kollade olika alternativ, i värsta fall tänkte vi att vi kunde bila till Malmö och började kolla på långtidsparkering där, men då försvinner ju hela syftet med att tågluffa.
Tvingades hitta ny resväg
Trots att de till slut fick hjälp av SJ, som även gick med på att betala för de nya biljetterna, så var det Hanna och hennes mans förtjänst att resan blev av då de själva blev tvungna att hitta den nya resvägen.
– Det känns jättetråkigt att det ska vara så svårt att åka tåg. Jag och min man är ändå vana vid att söka information och bra på att läsa engelska och så vidare, tänk då om man är en vanlig glad liten ungdom, då är det ju inte lätt.
I en tid då det krävs omställningar i transportmedel för klimatets skull tycker hon att det är extra viktigt att man ser till att de klimatvänligare alternativen fungerar.
– Vi befinner oss mitt i en klimatkris så vi behöver ju få igång den här typen av resande mycket mycket mer. Alla som inte vill sluta flyga pratar ofta om att inte finns några bra och smidiga alternativ till flyg. Då måste det här ju absolut fungera, säger Hanna Lundgren Herder.
Boka resor med marginal
Den generella personalbristen påverkar även kundtjänsten. Den som fått sin tågresa med SJ avbokad och söker sig till bolagets hemsida för information möts just nu av denna text:
”Just nu är det många som hör av sig med frågor om sina bokade sommarresor, vilket gör väntetiden hos SJ Kundservice längre än vanligt.”
– Liknande problem har vi haft tidigare men inte så omfattande som de är nu, jag har inga siffror på det. Men det är betydligt mycket mer märkbart nu än vad det har varit tidigare. En orsak till de långa köerna är att SJ går ut med information om flera inställda avgångar samtidigt, då ökar trycker på kundtjänsten. Just nu får vi väldigt mycket frågor till vår kundservice och vi har rekryterat nya medarbetare men ändå har vi alldeles för långa väntetider för att det ska vara acceptabelt, säger Tobbe Lundell.
Under tiden rekommenderar han att man bokar resor med marginaler.
– Det kan vara klokt nu när vi har lite rörigt under sommaren att välja en resa så att man har marginal för en eventuell ombokning till en senare avgång om det skulle behövas. Till exempel om man har en tid att passa eller så.