400 personer riskerar att förlora jobben och SJ:s vd Christer Fritzon flaggar redan för fler nedskärningar. Avregleringen av järnvägen har slagit hårt mot SJ:s ekonomi och enligt frilansjournalisten Mikael Nyberg, som granskat avregleringen av järnvägen i boken Det stora tågrånet, är tisdagens besked bara början. Han konstaterar att SJ:s ekonomiska kris är direkt kopplad till avregleringen.
– Risken är stor att man hamnar i en ond spiral. Den utvecklingen man kan tänka sig i ett mörkt framtidsscenario, är att det blir busstrafik, bil och flyg som gäller upp över Norrland, och att vi bara har pendeltrafik och viss regionaltrafik kring storstäderna, säger han.
Kan bli trängre
Karin Svensson Smith, MP:s talesperson i infrastrukturfrågor, är rädd att den ökade konkurrensen riskerar att slå ut SJ. Hon säger också att det säkert finns en och annan borgerlig politiker som hoppats på just det.
– Vill man det så har man ju gjort helt rätt. Men jag tror inte att alla tycker det. När det gäller apoteket ville man uppenbarligen ha kvar ett statligt ägt bolag, och gjorde så. Men här tror jag att man måste välja. Vill man ha statligt ägande så måste man ha ett system som hänger ihop. Jag tycker inte att staten ska lägga sig i allt, men just järnvägen lämpar sig illa för att konkurrensutsätta, säger hon.
Mikael Nyberg tror i första hand att konkurrensutsättningen kommer att leda till att trafiken tunnas ut på sträckor som inte är lönsamma, och att det blir allt trängre på de få sträckor mellan storstäderna som är lönsamma och som SJ och de privatägda bolagen slåss om att trafikera. Ett scenario där SJ helt försvinner är mindre troligt, men Mikael Nyberg utesluter inte att det blir så. Dels för att tågtrafiken överlag riskerar att bli ett mindre attraktivt alternativ, då trafiken på de mindre lönsamma sträckorna tunnas ut förlorar järnvägen sin stora konkurrensfördel gentemot flyget – den att det är ett sammanhängande nät där det går att ta sig över hela landet utan att byta färdsätt.
– Ett annat scenario är att järnvägstrafiken i Sverige tas över av någon av jättarna från kontinenten. Om vi inte vill ta den vägen, vilket skulle beröva oss allt inflytande, då är en offentligt ägd järnväg en nödvändig förutsättning, säger han.
Ulf Adelsohn (M), tidigare styrelseledamot i SJ, lämnade sin post 2011 efter att ha kritiserat regeringen. Han är kritisk till avregleringen.
– Delar av det här är nu lite vildsint, om jag säger så. Man har delat upp tågtrafiken på alldeles för många bolag och företag och det är det som gör att det finns ingen som har riktigt ansvar längre. Det är för många kockar, ingen har riktigt ansvar och det är heller ingen som vill ta det, säger han.
Seko har varnat för säkerheten
Fackförbundet Seko har vid flera tillfällen varnat för att privatiseringen också lett till säkerhetsrisker, nu senast i början av januari sedan ett tåg spårat ut mellan Huddinge och Stuvsta söder om Stockholm. Efteråt visade det sig att den entreprenör som ansvarade för rälsen vid en inspektion noterat att två bultar var lösa. Reparationen skulle dock dröja en månad.
Karin Svensson Smith tvekar inte om att utlägget av järnvägsunderhållet på entreprenad innebär ökade säkerhetsrisker.
– Dels är det färre människor som gör själva jobbet. Och de som gör jobbet, gör bara precis det som står i upphandlingen. Statistiken när det gäller urspårningar talar sitt tydliga språk, säger hon.