SJ-resenärer som blir försenade på grund av SJ kan i dag få 100 procents ersättning genom ett värdebevis som kan användas för att köpa en ny biljett.
Är en annan aktör, exempelvis Trafikverket, orsak till förseningen blir ersättningen istället 25 procent. I övermorgon införs nya regler. De innebär att maximal ersättning blir 25 procent av biljettpriset oavsett vem som orsakat förseningen.
Och pengarna betalas endast ut kontant. Värdebevis slopas helt. SJ hävdar att det handlar om en förbättring för resenärerna.
– Våra kunder har haft väldigt stora önskemål om att reglerna förändras och utbetalningstiderna kortas, säger Maricka Berggren på SJ:s presstjänst.
Kostade 50 miljoner 2014
I det nuvarande systemet måste SJ:s handläggare reda ut vem som orsakat förseningen och får bland annat invänta uppgifter från Trafikverket. Det kan ta upp till någon vecka innan resenären får sitt värdebevis eller sina pengar.
Enligt Maricka Berggren blir handläggningen effektivare och utbetalningarna kommer att ske snabbare med det nya systemet. Hon svarar inte på om SJ räknar med att spara pengar på förändringen. Förra året betalade företaget ut cirka 50 miljoner i restidsgarantiersättningar.
– Vi hoppas snarare att förändringen ska göra att fler söker om restidsgaranti. Vi är rädda att komplexiteten gjort att folk tvekat eftersom det varit så otydligt hur mycket man ska få betalt och när.
Men räknar ni med att betala ut mindre eller mer?
– Det kan jag inte säga men för fyra av fem resenärer kommer inte utbetalningsnivåerna att skilja sig överhuvudtaget.
Ska bli bättre för pendlare
Samtidigt som ersättningen sjunker kraftigt för de som reser på biljett blir den bättre för pendlare, alltså de som har månadskort eller årskort. De blir ersatta med 25 procent redan vid en halvtimmes försening.
Anledningen enligt SJ är att de reser oftare och därför också drabbas av förseningar oftare, oavsett om den orsakats av SJ eller någon annan.