– Linbanan löser kollektivtrafikproblemen i ett viktigt stråk. Vi har inte gett upp tanken på att den kan byggas. Det kan vara en kostnadseffektiv lösning, men då måste det bli en avsevärt minskad investeringsvolym, sa Karin Pleijel (MP), ledamot i trafiknämnden, till GP i april.
Tak på två miljarder
Partierna la fram tre separata förslag i trafiknämnden, men med ungefär samma innehåll. De menade alla att trafikkontoret borde få i uppdrag att utreda ett alternativ där linbanan får kosta högt två miljarder kronor. Samtidigt skulle trafikkontoret och Västtrafik utreda andra lösningar för utökad kollektivtrafik vid de områden som linbanan skulle trafikera, ifall linbanan trots allt skrotas. För en utökad kollektivtrafik behövs, menar politikerna.
Imorgon kommer både Västtrafiks lösningar och trafikkontorets nya linbaneförslag presenteras. För linbanan handlar det om tre olika alternativ, där grundtanken är den samma i samtliga – linbanan kommer att gå mellan Järntorget och Hisingen, och gondolerna vara färre än i ursprungsförslaget. Turtätheten blir heller inte lika hög. Istället för att gondoler avgår var 45e sekund, kommer de nu avgå ungefär en gång i minuten. Dessutom hålls trafiken igång 16 timmar per dygn istället för 19.
– På så sätt kan vi ha person som jobbar tvåskift istället för treskift, så det är ett sätt att minska de löpande kostnaderna, säger Christer Niland, chef för stora projekt på trafikkontoren.
Genom att göra en annan utformning på stationerna, och låta dem bli mindre, kommer det också gå att spara pengar, menar han.
– Man valde att lägga en hög ambitionsnivå på stationernas utformning, och det klart att det är viktigt att ha en omsorgsfull gestaltning eftersom det handlar om byggnadsverk som ska placeras in i staden, men rent tekniskt spelar det inte så stor roll hur tornen ser ut. Nu föreslår vi också mindre stationer, där inte lika mycket är inbyggt i själva stationsanläggningen, säger han.
Många turer återstår
Exakt vad notan landar på för de tre olika förslagen kan Christer Niland inte säga förrän under onsdagens presentation. Men att kostnaden för linbanan kan bli betydligt lägre än fyra miljarder är han övertygad om.
– Ja, så blir de ju med de här nya förslagen vi tagit fram, säger han.
Än så länge återstår dock många turer innan det är dags för ett slutligt beslut – säger byggnadsnämnden ja till något av förslagen ska sedan kommunstyrelsen och därefter kommunfullmäktige säga ja, liksom Västra Götalandsregionen och statliga Sverigeförhandlingens styrelse, som båda är medfinansiärer.
Vad har hänt?
2012
Inför Göteborgs 400-årsjubiluem 2021 efterlyser staden förslag från medborgarna om hur staden ska firas, och vad som bör göras inför. Flera medborgarförslag om en linbana över älven kommer in.
2013
Trafikkontoret får i uppdrag att utreda förutsättningarna för en stadslinbana mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen.
2015
Västtrafik involveras i projektet.
2016
En första studie presenteras, här beräknas investeringskostnaden till 1,1 miljarder kronor.
2017
I december får NCC uppdraget att ta fram en genomförandestudie och även få bygga linbanan. Upphandlingen överklagas dock av Peab, vilket leder till att projektet försenas.
2018, februari
I februari avgörs den arkitekttävling som utlystes hösten 2017, bakom det vinnande förslaget New Beacons står ett Amsterdam-baserat arkitekt- och designkontor och Göteborgs-baserade Kjellgren Kaminsky Architecture.
2018, augusti
Klart att NCC får uppdraget trots allt.
2019, mars
I mars presenteras en fördjupad genomförandestudie som visar att projektet väntas bli betydligt dyrare än först beräknat – notan väntas landa på totalt 4,1 miljarder.
2019, april
Alliansen, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet och Miljöpartiet lägger förslag om att trafikkontoret ska fortsätta utreda frågan, men med ett tak på två miljarder för hela projektet. Beslut tas i trafiknämnden om en fortsatt utredning. Västtrafik drar sig ur projektet.