BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Vi kan inte säga att det är därför de har blivit underkända, men man kan spekulera kring om det är simkunnigheten som har lett till att de inte har fått ett godkänt betyg, säger Lars-Åke Beckmann, sakkunnig på Skolverket.
Vittnar om stor press
Men kravet på simkunnighet är benhårt. Något som flera elever som ETC har talat med reagerar emot.
– Det är synd att det är så stort. Jag tycker att det är viktigt att värdera allt på idrotten, inte bara simningen. Det kan ta lång tid att lära sig att simma därför är det synd att det ska väga så högt när man sätter betyg, säger Odria Toomis i 8 B på Västra Engelbrektsskolan.
Och hennes klasskompisar Vanessa Mujic och Bojan Culafic håller med.
– Vi har kompisar som inte kan simma och som är rädda för vatten. Om man är livrädd för vatten kan det vara svårt att lära sig simma. Särskilt när man är pressad och måste lära sig snabbt, säger Vanessa Mujic.
– Jag tror många skulle få mer självförtroende om det inte var sådan press att man måste kunna simma 200 meter, säger Bojan Culafic.
"Viktigare än betyg"
I en annan del av Örebro, på Navets skola, arbetar idrottsläraren Per Johannson. Han har tidigare promenerat med sina nyanlända elever i språkklassen till Gustavsvik varje fredag för att lära dem att simma.
– Lär man sig inte att simma missar man en möjlighet att livrädda sig själv. Den färdigheten är viktigare än ett betyg, säger han.
Men simningen har varit ett svårt dilemma på skolan. Dels har de extra lektionerna kostat mycket pengar och dels har några av eleverna motsatt sig simundervisningen.
– Vi har haft några tjejer som har valt att inte simma av religiösa skäl och som vi sedan inte har kunnat ge godkänt betyg, berättar han.
Därför är han glad över en kommunal satsning för de här eleverna.
– Äntligen en gemensam satsning, det är oerhört välkommet, säger han.
Ett svårt krav
Deka Gafadhi går i nian på Navets skola, och hon är en av de elever som nu måste lära sig att simma. Generellt så tycker hon att det är bra att elever får lära sig att simma i skolan eftersom det finns mycket vatten i Sverige. Men hon tycker precis som några tidigare elever på skolan, att det är svårt att lära sig att simma gemensamt med pojkar.
– Det påverkar simningen om man blir blyg. Vi tjejer vill ha eget badhus utan pojkar. Men om man måste simma gemensamt så vill jag hellre lära mig att simma som en fisk än sjunka som en sten i vattnet, säger hon.
Det finns många olika faktorer som påverkar hur lätt det är att lära sig simning. Har man med sig lite vattenvana är kravet enklare att leva upp till.
– Jag hade simmat i havet innan jag kom hit. Nu har jag klarat 200 meter. Men det är ett svårt krav. Även om man kämpar jättehårt kanske man inte får ett betyg, säger Abdikarim Kasim.
Hoppas klara 200 meter
Somaya Abdi och Abdirahman Farhan hade däremot ingen vatten-vana alls när de kom till Sverige. Nu vet de inte om de kommer att hinna lära sig att simma innan året är slut.
– Men jag hoppas att jag ska klara 200 meter, men jag har inte hunnit lära mig ännu, så det kan bli svårt att få ett betyg och komma vidare till gymnasiet, säger Abdirahman Farhan.
– Det är jätteroligt att simma. Jag kan lite, men jag hade aldrig simmat innan jag kom till Sverige. Nu hoppas jag att jag ska klara 200 meter, säger Somaya Abdi.