– Jag tror att det som lockar många till att cykelturista är friheten och att det går att komma undan billigt. Det behöver inte vara så storslaget för att man ska uppleva ett äventyr, säger Katarina Bergstrand.
Inte blommat ut
Samtidigt har cykelturismen inte på långa vägar blommat i takt med den potential som Göteborg har att erbjuda, tycker Katarina Bergstrand. Enligt henne finns det en hel industri där broar kan byggas mellan cykelvänliga boenden, fik, restauranger och butiker.
– Vi ser en jättepotential, både på korta och långa turer. Men man måste aktivt jobba mer för att förlösa den. Det finns inte ett så stort utbud idag som presenteras för den som vill cykelturista, säger hon.
Men även om Göteborg har en del att slipa på när det gäller cykelsemestrar har staden helt okej cykelvägar att ta sig runt på, upplever Ian Fiddies ordförande för Cykelfrämjandet i Göteborg.
– Gatorna är okej, bilister tar ofta hänsyn till cyklisterna, men kommunen borde satsa mer på att göra vägarna bättre. Till exempel genom bredare vägar så man kan cykla två och två och kunna hålla ett samtal sinsemellan, det hade underlättat för familjer som cyklar, säger han.
Vägar behöver förbättras
Genom att förbättra cykelvägar, öka utbudet av cykelsemestrar och sprida mer information om cykling, tror både Ian Fiddies och Katarina Bergstrand att fler skulle välja cykeln framför andra transportmedel, vilket i sin tur skulle gynna samhället i längden. Enligt Ian Fiddies är det vanligare att cykelsemestra bland de som redan är vana att cykla till vardags.
– Börja till exempel med skolbarnen, lär dem det viktiga och enkla med att cykla tidigt. Då kommer de automatiskt få bättre trafik och lokalkännedom, bättre hälsa och få en mekanisk kunskap. Jag kan inte nog betona hur viktigt det är att börja med de små, säger han.
Cyklade som barn
Alla inom Cykelfrämjandet i Göteborg cyklade som barn. Deras upplevelse är att de som cyklar som barn eller unga blir mer benägna att fortsätta i vuxen ålder. Får de i sin tur barn är det vanligare att även barnen gör det samma, berättar Ian Fiddies.
– Ska man få barn att cykla måste man se över cykelbanorna så att de är i tillräckligt bra skick för att skicka ut en åttaåring på dem. De flesta som jag känner som cyklat sedan barnsben cykelsemestrar idag, det hör på sätt och vis ihop, säger Ian Fiddies.
Ofta medelklass
Den typiska cykelturisten beskriver Katarina Bergstrand som en medelklassperson med hyfsad inkomst och goda förutsättningar i tillvaron. Beskrivningen baseras på känslan hon och hennes kollegor på Sweden by bike fått när de sålt cykelpaket till sina kunder.
– Jag tror det finns en ganska tydlig anledning till att det ser ut så. Det här handlar om kunskap, jag tror de känner till cykling och tillsammans med den klimatdebatt som uppstått är mer miljömedvetna. Så främst är det en fråga om information som går att lösa med ganska enkla medel för att nå en bredare målgrupp.
Behöver inte vara dyrt
Budgeten för en cykelsemester är upp till var och en. Sällan behövs den dyraste cykeln eller senaste utrustningen för att få till ett äventyr. Ett av Ian Fiddies roligaste och extremaste cykelsemestrar var på en gammal mountainbike med 15 växlar.
– Då var jag två månader i bergen, i Mexiko, rakt upp på småstigar och då hade jag inte cykelutrustning alls. Då cyklade jag väldigt långsamt och varierade med vila några dagar emellanåt. Hela resan var någonstans runt 200 mil. Det behövs ingen dyr utrustning för att få en fin cykelsemester, säger han.
Det som kan avgöra kostnaden är hur en vill cykla, distansen och vilken standard övernattningen i de olika destinationerna ska ligga på. För den hemkära göteborgaren går det att hitta äventyr inom staden. Till exempel går det att ta färjan med cykeln ut till någon av öarna och upptäcka dem, enligt Katarina Bergstrand.
– Människor idag vill gärna upptäcka platser på egen hand, ta sig fram i sin egen takt och det behöver inte vara så stort. Cykel är intressant på det viset att man rör sig inom ganska stora områden. Man kommer mellan tre och sex mil per dag utan att behöva vara speciellt vältränad, säger hon.
Planering viktigt
Några tips för den som känner sig manad att trampa iväg i sommar är enligt Ian Fiddies att planera i förväg och ordna en karta över destinationerna som ska besökas. Genom att undersöka i förväg om det finns tåg längs vägen att mellanlanda på, kan resan bli lättare att utföra.
– Kan ju låta konstigt men om du till exempel ska cykla Kattegattsleden kan du försöka tajma resan så du får medvind och sen när du ska tillbaka hem kan du enkelt ta tåget och vila.
Cykelsemester är fortfarande en färsk trend i Sverige. ETC Göteborg har haffat tre cyklister och frågat dem om de brukar ta med sina tvåhjulingar på resa.
Jerry Schöneman
Här tillsammans med Therese Schöneman och hundarna Tindra och Cindy
– Vi bor i Sannegården och brukar cykla till vår stuga på Hälsö, det är lätt att ta sig ut på färjan. Vi brukar cykla på öarna runtomkring också. Men vi är inga campare, vi är för gamla för det. När vi åker på semester längre bort, som Thailand eller Kanarieöarna, brukar vi inte cykla. Men det skulle vi nog kunna göra om vi bestämde oss för det.
Sebastian Boukachabi
– Jag började cykla till jobbet för någon månad sedan, det är en nyvunnen kärlek. Jag skulle lätt vilja åka på cykelsemester, någonstans där det inte är så backigt, kanske Öland eller Gotland. Det verkar skönt, jag tycker det är jobbigt att vara bunden av tider så som man blir av buss och tåg. Helst skulle jag nog semestra tillsammans med någon och couchsurfa snarare än att tälta, det är jag för bekväm för. Och jag måste kunna duscha, för jag gillar att cykla fort.
Elisabet Thompson
– Jag har aldrig cykelsemestrat, men kan tänka mig att göra det. Men vi är flera som måste komma överens, så därför har det inte blivit av. Jag skulle vilja ta tåget ner i Europa och cykla längs med floder och åka flodbåt. Eller längs med Göta kanal. Jag tilltalas av att vara ute i naturen och själv rå om min tid. Man behöver inte ha bråttom och kan stressa av.