– De jag hört ifrån har uttryckt en extrem besvikelse. Jag har sett i olika forum i sociala medier hur medlemmar säger att de ska lämna. Och jag ser alla utträdesansökningar komma i klubbmejlen, säger Melissa Svenhard, vice ordförande för Sekos lokförarklubb på pendeltåget i Stockholm.
I grupper för spårvägsanställda i sociala medier varvas meddelanden om avhopp med vädjan att stanna kvar och kämpa i förbundet. Ordföranden för förarklubben på pendeln satt med i förhandlingsdelegationen, men när Dagens ETC pratar med Melissa Svenhard har hon ännu inte hört från honom.
– Jag är inte alls nöjd med avtalet som nu skrivits på. Just nu känns det inte alls bra, säger Melissa Svenhard.
Tre prioriterade frågor
När Dagens ETC tidigt i förhandlingarna pratade med Seko gav förbundet beskedet att tre krav hade högsta prioritet i förhandlingarna. Det gällde stopp för ändrade scheman med mindre än 14 dagars varsel om inte den anställde själv godkände. Det gällde utökat antal lediga dagar och det var kravet på minst två anställda med säkerhetsansvar ombord på passagerartåg. I förhandlingarnas slutskede kom besked från förbundet att frågan om förarnas ensamarbete hade prioriterats ned. Men de andra frågorna stod i topp när förbundet varslade om kraftiga stridsåtgärder.
Men det blev inte mycket kvar av kraven när avtalet var klart. Kravet om stopp för ensamarbete landade i att arbetsgivare och fack ska diskutera frågan i en arbetsgrupp. Samma öde mötte kravet på fler lediga dagar. Av stopp för sena schemaändringar blev det en skrivning om att de endast fick göras i undantagsfall. Sker det ändå, ska den anställda som drabbas kompenseras med kompensationsledigt vid ett senare tillfälle. 90 procents förlust. Så tolkar i alla fall Göran Lind, vice ordförande för klubben SJ-lokförare stationerade i Stockholm.
– Vår spontana reaktion är att man fått igenom ett av fyra krav. Och det man fått igenom har man fått igenom till 10 procent. Man har satt oss i de lokala klubbarna i en extremt dålig sits. Jag förstår inte hur förbundsledningen kan skriva under ett sådant här avtal. Hur de kan hävda att de inte skulle komma längre med konflikt, framställa det som en seger och inte förvänta sig masstapp av medlemmar, säger han.
Ställer ledningen till svars
I vanmakt tvingas han nu ser hur kollegor deklarerar att de tänker lämna förbundet.
– Det är så kluvna känslor. Jag har väldigt stor förståelse för besvikelsen och har svårt att motivera för mig själv ens att vara facklig förtroendevald i en organisation som levererar så här dåligt till sina medlemmar. Samtidigt har jag svårt att se att ett massutträde skulle gynna oss som jobbar i branschen heller, säger han.
Han säger att klubben nu ska diskutera hur de ska utkräva ansvar från förbundsstyrelsen.
– Vi kommer försöka ställa förbundsledningen till svars för det här.
Det fanns också en fjärde fråga bland de ursprungliga avtalskraven som särskilt berörde tågstädarna, en grupp som länge kännt sig nedprioriterade. Redan i varslet hade kravet att reglera deras villkor i det centrala avtalet prioriterats ned. I det färdiga avtalet blev det inget.
– Jag tycker att det är ett svek. Jag hade gärna sett att den här avtalsrörelsen inte avgjordes vid förhandlingsbordet utan i konflikt där våra medlemmar fått möjlighet att ta fajten, säger Victor Cruses ordförande för tågstädarklubben på MTR Facility Management.
Han berättar att många av lokalvårdarna hade gett upp om facket redan innan, men återvänt nu när det tycktes som att förbundet var redo för strid. Han hoppas att medlemmarna stannar och inväntar hur det går i lokala förhandlingar, men är samtidigt smärtsamt medveten om motståndet från arbetsgivarna. Med centralt avtal underskrivet kommer dessa förhandlingar ske under fredsplikt med förlorad rätt till stridsåtgärder.
Upplever du ett utbrett misstroende mot förbundsledningen?
– Ja och aktivitet och samtal mellan klubbarna pågår, säger Victor Cruses.
Måste förklara sig
Dagens ETC har sökt Seko för en kommentar och har skickat frågor, men förbundet har inte återkommit.
– Jag hoppas att förbundsledningen inte bokat semester för de behöver åka runt och förklara det här avtalsresultatet. Både för förtroendevalda och för medlemmarna. Förtroendet är nog på botten nu i stora delar av spårtrafiksorganisationen, säger Ola Brunnström, styrelseledamot i Sekos klubb på Pågatågen.
På måndagen klockan 17 kommer flera Seko-klubbar att hålla en demonstration på Norrmalmstog i Stockholm.