Trots att de kraftigt minskade volymer containrar som passerar igenom Göteborgs hamn beror till största del på arbetsgivarens APMT:s egen lockout, så sprids uppfattningen om att Hamnarbetarförbundets bristande ansvar riskerar både hamnverksamheten och att driva fram en hårdare strejklagstiftning. Men under det senaste året så har hamnfyran strejkat sammanlagt 37 timmar och APMT:s lockout hade från 19 maj fram tills sista juni omfattat 420 timmar.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Daniel Bernmar, Vänsterpartiets kommunalråd, men även doktorand i offentlig förvaltning vid Göteborgs universitet (en plats han har tjänstledigt från för att arbeta politiskt) menar att Göteborgs hamn AB måste sätta press på APMT och förutsätter att de avtal som finns möjliggör det.
– Senast i mars så omförhandlade man avtalet med APM terminals. Nu har jag inte haft förmånen att se de avtalen, men jag förutsätter att man har satt ordentliga krav på APM att börja leverera resultat. Annars så kommer det att skada hela Göteborgs hamn och sluta med att hela staden tar skada ekonomiskt. För vi är beroende av att volymerna hålls uppe, säger Bernmar.
Göteborgs hamn privatiserades och styckades upp 2011. Beslutet fattades i Kommunfullmäktige redan 2009 då 74 av 81 ledamöter röstade för beslutet. Det vill säga samtliga ledamöter från alla partier utom Vänsterpartiet. Daniel Bernmar menar att APM:s agerande nu, med att stoppa sin egen verksamhet i Göteborgs hamn för att tvinga ut Hamnarbetarförbundet till viss del är en konsekvens av privatiseringen.
– Jag tror att man ska se att det är en viktig orsak. Och riskerna med att låta en stor internationell storspelare ta över verksamheten var även en av punkterna vi tog upp hösten 2009. Då hamnar Göteborgs intressen i det lilla rummet och den stora företagskoncernens intressen i fokus. Och det är ju det vi ser nu tyvärr.
Även de borgerliga partierna samt Socialdemokraterna och Miljöpartiet som röstade igenom en utförsäljning bär ett ansvar, menar Bernmar.
– Jag tycker att de bär ett stort ansvar. De har sålt ut hamnen. Sedan har de har sålt ut den med vissa villkor som finns reglerade i de konstruktionsavtal som operatörerna har för terminalerna. Det är ju numer där vi har möjlighet att ställa krav på de operatörer vi har. Och det är Göteborgs hamn AB och deras styrelse som har det ansvaret. Göteborgs hamns affär, som det heter, vilar ju tungt på containerterminalen, och även på de andra hamnarna, och de avtal man har.
Handlar om rättigheter
Avtalet mellan hamnen och APMT bör innehålla volymgarantier som säkerställer att företaget inte medvetet minskar produktiviteten, menar Bernmar. Särskilt som det omförhandlades mitt under pågående konflik.
– Det måste finnas tydliga målsättningar i det avtalet, vilket jag utgår från att det gör. Det bör även finnas straffklausuler som i alla affärsmässiga avtal om APM inte lever upp till avtalet.
"Man kommer in i dödagar att försvara det här och mena att det gått i rätt riktning."
Daniel Bernmar
Under torsdagskvällen organiserade Stödgruppen för hamnarbetarna Göteborg en manifestation till förmån för de anställda som drabbats av APM Terminals lockout och varsel i Göteborgs hamn. Uppslutningen var stor, och bland annat Erik Helgesson, styrelseledamot i Hamnfyran, höll tal. Han var märkbart rörd av stödet från allmänheten och menade att Hamnarbetarna inte ens är nära att vika ner sig.
– Nej, och det har vi ingen ambition att göra heller. Det kanske kan vara svårt för folk utifrån att förstå, men det här handlar inte om en konflikt om kronor och ören. Då hade den varit över nu. Den handlar om grundläggande saker som fackliga rättigheter och att du ska kunna gå till jobbet på morgonen utan att ha en klump i magen över vad som ska hända härnäst. Det handlar om att man ska bli respekterad på arbetsplatsen och inte bli sedd som något redskap som bara ska lyda. Och för det är folk beredda att kämpa mycket längre än för kronor och ören.
Enligt Helgesson så är valet av aktör att sälja till av större betydelse än att man sålde ut hamnen alls.
– Det har mer direkt betydelse för oss. Det här är liksom ingen aktör som är baserad här eller beroende av att hamnen fungerar och att driften är igång. Det här är ett jättestort konglomerat som dominerar alla delar av transportkedjan.
Bra att frågan väcks
Kommunistiska partiet i Göteborg har gått så långt som att gå ut och kräva att hamnen återkommunaliseras. Men det kan bli svårt även om man skulle vilja enligt Daniel Bernmar.
– Det är jättesvårt att svara på i detalj. Då måste man titta på de avtal som är upprättade och vilka sanktionsmöjligheter som finns. Att rent tekniskt ta tillbaka verksamheten tror jag är väldigt svårt rent juridiskt.
Då ett E-förslag är väckt som initiativ och i skrivande stund har fått in 353 röster så måste kommunen ta ställning till ifall frågan ska beredas eller inte. Även om chansen är minimal, så tycker Daniel Bernmar att det är bra att frågan väcks.
– Det tror jag är jätteviktigt, att vi får anledning att fråga oss om det här har blivit bra och vilka andra vägar vi kan se. Men jag misstänker att det är få andra partierna som börjat inse att det var ett misstag, utan man kommer in i dödagar att försvara det här och mena att det gått i rätt riktning. Men så är nog inte fallet om man ska vara ärlig.