– Nu kan jag visa mina barn att jag kämpar för det som är vårt, säger hon. ETC har tidigare skrivit om att Familjebostäder var ett av de bolag som nappade på projektet Social hänsyn. Vid upphandlingarna 2013 med städföretag för den nya trappstädtjänsten, hade Familjebostäder som krav att sju av de tio som anställdes skulle bo på Rymdtorget i Bergsjön. De var själva med i processen genom att annonsera i trappuppgångar och kalla samtliga till intervju.
En del av dem som anställdes hade redan en fot inne i städbranschen. Andra hade gått arbetslösa länge. Vi kontaktade Charlene Ramos, en av dem som fick jobb, för att höra vad som hände sedan. För henne innebar anställningen en positiv förändring av hela hennes livssituation, eftersom hon hade gått arbetslös större delen av sitt liv.
– Att gå arbetslös är det värsta som finns. Jag lever ensam med två barn och att inte veta hur jag skulle klara av situationen och försörja dem var fruktansvärt, berättar hon.
Personalen varslades
Efter att de som hade anställts genom Familjebostäder hade jobbat i nio månader tappade städföretaget fart under sommaren och förlorade andra upphandlingar. Personalen varslades om uppsägning och flera av dem som hade anställts genom Familjebostäder fick regelrätt gå enligt Lagen om anställningsskydd, LAS. I dag jobbar tre av dem som tvingades gå med andra uppdrag hos samma arbetsgivare, dock med lägre anställningsgrad än tidigare eftersom det inte fanns några heltidstjänster att erbjuda.
Var med och anställde
Tobias Johansson, distriktschef för Familjebostäder i Nordost, är en av dem som var med under anställningsprocessen.
– Jag hade ju som mål med projektet att de skulle få riktiga jobb, även när det gäller anställningar och avtal, sedan blev det olyckligt att det gick sämre för företaget som vann upphandlingen och de fick sparken, säger Tobias Johansson.
Men han ser det ändå som ett lyckat projekt. De som blev anställda fick ändå fasta riktiga jobb vilket var hela poängen. Hans förhoppningar är att de nu ska få in en fot på arbetsmarknaden och anser att det är ett sätt att ta ansvar för den sociala dimensionen.
– Vi har ställt sociala krav i många fler upphandlingar efter denna och kommer att fortsätta med det.
Charlene Ramos har tidigare varit med i ett av Göteborgs stads projekt för att få ut ungdomar i arbetslivet. Då jobbade hon på Park- och naturförvaltningen i ett år innan hon fick gå på grund av anställningsstopp. Efter det har hon gjort småpraktiker och gått på arbetsforum som inte ledde till någon anställning. Trappstädningen blev hennes första tillsvidareanställning.
– Jag är så tacksam över att jag fick chansen att komma in i arbetslivet och visa vad jag kan. Det har gett mig en bättre självkänsla och nu kan jag känna att jag står på egna ben och visar barnen att jag kämpar för det som är vårt, säger hon.
I dag arbetar hon som städare på Konserthuset, ett jobb hon trivs med även om hon har gått från tillsvidare- till timanställning. Efter att hon hade blivit varslad fick samma företag en öppning och hon tvekade inte en sekund att ta den.
– Det är mer planering och flexibilitet än att städa trapphusen, men jag trivs jättebra med jobbet och mina kollegor, säger hon.
Bra sätt att få folk i jobb
Att ta social hänsyn vid upphandlingar tror hon är ett bra sätt att få in människor i arbetslivet, särskilt från förorten där det är svårare att få jobb. Hon poängterar att arbetsgivarna också måste ta hänsyn till att personligheterna måste matcha på arbetsplatsen. Själv har hon ingen gymnasieutbildning eller körkort, vilket försämrar hennes chanser att få ett arbete. Men att ta körkort är dyrt och att avsluta gymnasiet är just nu inget alternativ.
– Jag har ett autistiskt barn hemma som tar all min tid, så det finns inte ork till något annat när jag kommer hem, berättar hon.