I vintras bestämde han sig för att försöka förbättra de ekonomiska förutsättningarna för idrottande tjejer. Tillsammans med tio andra lokala företagare skrev han en debattartikel där undertecknarna lovade att börja fördela sina sponsorpengar med jämställt. De uppmanade andra företag att göra likadant.
– Många företag har en jämställdhetspolicy och skulle aldrig köpa tjänster av företag som diskriminerar kvinnor. Men när det kommer till sponsring betalar man gladeligen 100 000 kronor till en klubb som inte har ett enda tjejlag, säger han.
Killar sponsrar killar
Erik Svalander tror att anledningen till att sponsorpengarna fördelas så ojämnt är att manliga företagare har en tendens att ge sponsorpengar till idrottande män. När man sponsrar ett idrottslag kanske man får åka med på en bortamatch och käka lunch med de andra sponsorerna som vanligtvis är män.
– Många tycker om att hänga med de andra sponsorerna i baren på arenan. Killar sponsrar killar för att få hänga med killar helt enkelt, säger han.
Han menar också att många företag inte tänker på att man kan ställa krav på idrottsföreningarna. Man bidrar med en klumpsumma och bryr sig inte om hur klubben fördelar pengarna. Erik Svalander tycker att man som företagare ska kräva att en viss andel av ens sponsorbidrag går till idrottande tjejer och kvinnor.
Jämställdhetstänket saknas
Göteborg finns ingen liknande satsning. När ETC Göteborg kontaktar tio av de största företagen i regionen kan ingen av dem svara på hur stor andel av deras sponsorpengar som går till tjejer respektive killar.
Fastighetsbolaget Wallenstam menar att de inte har någon sådan uppdelning utan bara sponsrar verksamheter som riktar sig till båda könen men sponsrar exempelvis Frölunda Indians som saknar flicklag. Byggkoncernen Serneke har över 100 sponsoravtal med föreningar och enskilda idrottare men kan inte svara på hur mycket som tillfaller tjejer och kvinnor.
Erik Svalander menar att man inte sponsrar ojämställt för att man är elak utan för att man helt enkelt inte riktigt reflekterar över var pengarna hamnar i slutändan. I Borås hade han inte svårt att övertyga några lokala företagare om att likt honom börja sponsra jämställt. Men han mötte även en viss skepsis.
Ett vanligt motargument var att det inte finns samma intresse för kvinnliga idrottare och att det därför lönar sig bättre att sponsra män. Men Erik Svalander upplever tvärtom att man både får mer uppmärksamhet och valuta för pengarna om man sponsrar kvinnor.
– Det finns helt klart en marknadspotential där. När damlandslaget i fotboll spelade OS-final i somras hade matchen högre tittarsiffror är Vasaloppet trots att den spelades sent på kvällen. Ändå fortsätter många hävda att det inte finns något intresse för damfotboll, säger han.
Förändra normer tar tid
Ett resultat av den skeva fördelningen av sponsorpengar är att Borås inte har ett damelitlag i någon av de stora lagidrotterna och fostrar få landslagskvinnor i någon sport. Det hoppas Erik Svalander att satsningen på jämställd sponsring kan ändra på.
– Vi hoppas att dubbelt så många lokala företag skriver under den här debattartikeln i höst. Att förändra normer och värderingar tar lång tid men vi hoppa att många ska hänga på för annars fortsätter vi signalera att tjejer inte är lika viktiga, säger han.