– Vi har hittat en yta att kunna lasta om till lastcyklar och slippa små lastbilar inne i stan. Tanken är att kunna serva hyresgäster i Nordstan som har paket som ska levereras eller deras kunder som vill ha varor hemkörda inom staden, säger Magnus Zingmark, ansvarig för hållbarhetsprojekt Nordstan.
Dessutom ska både företag och privatpersoner i närområdet kunna anlita cykeltransportföretagen.
Företaget Best transport, som även kör ut varor med andra fordon började köra från Nordstan nu i juli och i höst öppnar även det lokala företaget Pling transport sin hubb och ytterligare ett transportföretag är på väg.
Kör ut för e-kunder
Niklas Falk är affärsområdeschef på Best transport i Göteborg.
– Med tanke på hur stan ser ut just nu med alla vägbyggen och Västlänken, så ser vi i vår bransch en problematik med leveranser i innerstaden. Vi som jobbar mycket med e-handelsleveranser till privatpersoner på kvällstid såg en möjlighet att lösa stora delar av våra transporter i innerstaden med lastcyklar som går på el, säger han.
I nuläget har tre cyklar köpts in men Niklas Falk hoppas att det ska bli fler. Best transport jobbar med många små åkerier som kör under företagets flagg och det är en av dessa som sedan månadsskiftet kör cykeltransporter. Enligt Niklas Falk har det fungerat bra.
– Kunderna ser väldigt positivt på det här. Vi ser också ett intresse från andra transportföretag att anlita oss för detta.
Välkomnar konkurrens
Pling transport är en ekonomisk förening som har funnits i Göteborg sedan 2012. De har enbart cyklar i sin fordonsflotta och har som ambition att ta över allt fler transporter som i dag går med lastbil eller van. Försäljningschefen och styrelseordföranden Stina Johansson märker av det ökade intresset för cykeltransporter och hon gläds över utvecklingen.
– Överlag så är vi jätteglada över att det finns intresse att använda cyklar på det här sättet. Vi vill bidra till att det här blir det normala sättet för transporter i innerstaden. Vårt mål är att skapa samhällsnytta och en bättre stadsmiljö. Kan vi göra det som inspiratör är det bara roligt. Vi sticker ändå ut lite bland de andra aktörerna med våra värderingar och genom att vi drivs annorlunda, säger hon.
Fler initiativ på gång
För Nordstans del är cykelhubben, där företagen både kan förvara sina cyklar, reparera dem och ladda dem, en del av ett större hållbarhetsarbete. Fler åtgärder är på gång för att minska transporterna, enligt Magnus Zingmark.
I juni öppnade Post Nord ett paketutlämningsställe i en servicebutik i Nordstan för de som har postnummer 411 05. Ett projekt med flera stora aktörer med syftet att minska inkommande och utgående transporter till köpcentret är dessutom i sin linda.
– Det är alldeles för många transporter i onödan i dag. Det förekommer fortfarande att en lastbil kör in med ett paket, säger Magnus Zingmark.
Tanken är att skapa hubbar för omlastning på ett par ställen i stan så att det i första hand är fullastade lastbilar som kör in till köpcentret.