BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Ibland lägger vi till regionala medel när vi ser att det behövs mer av något. När vi har frågat kommunerna berättar de att det finns ett stort behov av att bygga ut cykelvägarna, men pengarna räcker inte riktigt. Därför har vi beslutat att gå in med de här pengarna, säger Birgitta Losman (MP), ordförande i regionalutvecklingsnämnden.
Regionen kommer att stå för hälften av finansieringen, medan kommunerna själva får stå för den andra hälften. Cykelvägarna som kommer att byggas ut ligger främst inne i kommunernas centrum.
– Men förhoppningsvis ska vi snart få fart på att bygga ut cykelvägarna längs med de stora vägarna också, säger Birgitta Losman.
Cykelvägar eftersatta
Förhoppningen med satsningen är att det i längden ska kunna bidra till att öka cykelåkandet. Losman berättar att man vill försöka få bort de onödigt korta bilresorna.
– Det handlar om bilresor som till exempel går till affären eller till hållplatser för kollektivtrafik, säger hon.
Birgitta Losman konstaterar att cykelvägarna i regionen är väldigt eftersatta, och behovet av fler fungerande cykelanslutningar är stort.
– Det är ett problem som inte kommer lösas endast med de här pengarna. Vi har en lång väg kvar att gå, men det här kan förhoppningsvis vara en knuff i rätt riktning.
Utveckla hållbart resande
På kollektivtrafiknämndens sammanträde den 7 december beslutades det att nämnden ska skänka tre miljoner kronor till en projektplattform för idéer om hur kommuner och andra aktörer på landsbygden ska göra för att utveckla ett hållbart resande.
– Det är hela tiden en utmaning att komma på lösningar som gör att man blir mindre bilberoende på landet. Eftersom det är mer glesbefolkat funkar det inte att bara köra in fler bussar, vi måste hitta andra sätt, säger Ulrika Frick (MP), ordförande i kollektivtrafiknämnden.
Plattformen ska drivas av forskningsinstitutet RISE Viktoria. I samarbete med olika lokala aktörer som känner till landsbygden ska man arbeta med att ta fram idéer och modeller för hur problemet skulle kunna lösas, berättar Ulrika Frick.
– Det kan handla om olika kombinationer av samåkning, till exempel en cykelpool med olika slags cyklar. Det hela ska utmynna i att projektet tar fram modeller som enkla och lättillgängliga modeller som skulle fungera att införa.
Fler ska kunna bo vid järnväg
Ett annat projekt som nämnden valt att bistå med finansiering är ett som ska bidra till att ljudmiljöerna vid järnvägsstationer blir bättre. Projektet genomförs inom ramen för Mistra Urban Futures som ska ta fram en digital verktygslåda som visar hur man kan arbeta med bullderämpande åtgärder vid järnvägar.
– Där har vi ett klassiskt exempel som är Ale kommun, som har fått ökad tillgänglighet i och med att tågen ökat något enormt. Men samtidigt är det för mycket ljud vid järnvägen, som gör att det är svårt att bo nära den.
Förhoppningen är att projektet ska leda till att fler människor kan bo nära järnvägsstationer och störas mindre än vad de gör i dag. Västra Götalandsregionen står för cirka 30 procent av projektkostnaden, medan Vinnova och Trafikverket finansierar resten.