BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Nu är SAS återigen i rampljuset, efter att i november ha lyft förslaget om att flytta verksamheten utomlands. Kritiker menar att anledningen är att kringgå de statliga ägardirektiven – som krav på kollektivavtal – medan SAS:s vd Rickard Gustafsson bara har förmedlat att det är ett sätt för företaget att "sänka produktionskostnaderna".
Damberg duckar
Näringsminister Mikael Damberg är den i regeringen som har ansvaret för statens ägarandel i SAS. Han duckar frågan när Dagens ETC kontaktar honom om hur staten ställer sig till en sådan personalförändring.
– Svenska staten är en av flera delägare i SAS men frågor om hur bolaget organiserar flyglinjer och personal är operativa frågor för bolagets ledning och styrelse, säger han.
Men staten är ju delägare, hur ställer ni er till en sådant förändring för personalen?
– Bolaget genomför en analys av framtiden men något beslut är inte fattat.
Sedan tidigare har dock Mikael Damberg gjort klart att Socialdemokraternas inställning gällande SAS är att staten inte är den bästa ägaren. I en intervju med Svenska Dagbladet sa han så här:
– Regeringen har sagt att "vi är inte en långsiktig ägare av SAS" och det finns ett tillkännagivande av riksdagen att man får sälja SAS. Det har visat sig att det än så länge inte finns någon köpare. Det har ju diskuterats under många år och regeringen utvärderar det kontinuerligt.
MP: "Inte rätt tid att sälja"
Jonas Eriksson är gruppledare för Miljöpartiet och sitter i näringsutskottet. När ETC-tidningarna för fyra år sedan granskade den tveksamma förhandlingen om sparpaketet så var Eriksson kritisk. Miljöpartiet satt i opposition och röstade bland annat nej till förslaget att staten skulle skjuta till mer pengar till det krisande flygbolaget. Hans inställning till SAS har inte förändrats sedan dess.
– Nej, jag har samma inställning som tidigare. Staten borde inte äga SAS.
Nu sitter ni i regering och Socialdemokraterna verkar vara av samma åsikt som er, vad är det egentligen som hindrar en försäljning?
– Det finns en del del anledningar till att det inte har blivit någon försäljning. Det måste finnas en köpare och det måste vara vid ett tillfälle där det är ekonomiskt lönsamt. De statligt ägda företagen är ju alla medborgares bolag, så ska man sälja så ska man göra det på ett sätt som är bra för medborgarna. Sedan är vi ju inte ensam ägare heller, så jag tror att man inom ägarkretsen behöver föra samtal med varandra. Det är inte rätt tid att sälja SAS just nu.
Hoppas krisen är över
Både hos Mikael Damberg och Jonas Eriksson verkar det finnas en förhoppning om att den värsta tiden är över när det gäller SAS. Efter sparpaketet 2012/2013 så gick man med vinst. Trots det säger även Mikael Damberg att det inte går att sälja SAS.
– Hela flygbranschen i Europa är väldigt pressad ekonomiskt. SAS har haft en jobbig tid bakom sig men man ska säga det att SAS på senare tid har genomfört förändringar i bolaget och har faktiskt levererat ganska bra resultat. Det finns ju en optimism då SAS har tagit sig igenom en jobbig tid och står starkare idag än man gjorde för två–tre år sedan och det är en positiv utveckling. Men jag säger inte att det kommer vara enkelt för SAS eller de andra europeiska flygbolagen, för konkurrensen är väldigt hård.