Nu har det snart gått 1,5 år sedan SAS-ledningen under kaotiska former genomdrev ett sparpaket som försämrade anställdas villkor. Då var missnöjet stort. Men idag är det ännu större, berättar SAS-anställa för Dagens ETC.
Samtliga vill vara fullständigt anonyma av rädsla för repressalier från företaget. De vittnar om enskilda samtal med anställda som yppar kritik.
– Alla är rädda. Stämningen var dålig redan innan sparpaketet tvingades igenom i Köpenhamn, men nu är det fruktansvärt. Om det blir kris igen kommer företaget att göra sig av med dem som varit kritiska, säger en anställd och fortsätter:
– Jag vill förklara hur det ser ut för oss på SAS, men jag vill inte bli av med mitt jobb.
”Nära maxgränsen”
De anställda som Dagens ETC har varit i kontakt med trivs i grunden med sitt jobb. Kollegorna är fantastiska, mötet med resenärer positivt och att jobba i luften beskrivs som ”en livsstil”. Men sparpaketet har slagit hårt. Mycket av arbetsglädjen är borta.
– Vi är oerhört pressade. Vi förväntas göra mer men får mindre för det. Det är inte rätt.
Arbetsveckan för kabinanställda har utökats från 42 till 47,5 timmar och ersättningen har minskat med flera tusen kronor i månaden. Tillägg har tagits bort och traktamenten halverats. För vissa handlar det om uppemot 6 000 kronor mindre varje månad. Arbetsdagarna är ofta tolv timmar långa, ibland mer än så.
– Vi är nära maxgränsen för hur mycket det är tillåtet att jobba inom EU trots att det här inte är en normal arbetsmiljö. Vi befinner oss på en höjd som motsvarar toppen på Kilimajaro, luften är torr och vi har inga egna utrymmen för att ta en paus, säger en av de anställda.
Tvingas till skolbänken
Fem och en halv timme mer i veckan innebär att kortare flygningar som exempelvis Stockholm-Göteborg eller Stockholm-Köpenhamn allt oftare kläms in direkt efter längre flygningar. De långa arbetsdagarna innebär även att bolaget numer kan flyga Stockholm–Las Palmas tur och retur.
Vintertid är SAS ensamma om detta och arbetsdagen för de anställda blir 13 timmar och 45 minuter.
Resultatet är fler sjukskriva och enligt de anställda väljer många som har barn att gå ner i arbetstid. Andra börjar studera på deltid för att slippa de långa arbetsveckorna.
Konflikt med ledningen
Nyligen flaggade SAS för att ytterligare besparingar kan vara att vänta. I samband med en konferens i Stockholm i förra veckan sa chefsjuristen Mats Lönnkvist att SAS förr eller senare måste ta nya tag:
– Den som är mest kreativ att få ner personalkostnaderna vinner.
Uttalandet väcker kritik bland de anställda.
– Vill ledningen att SAS ska bli ett nytt Ryanair? Deras personal arbetar under förnedrande villkor. Är det dit SAS är på väg? Det kommer jag aldrig att acceptera, och jag är inte ensam om att känna så. Jag tycker om mitt jobb, men nu är gränsen nådd. Vi har gjort vad vi kan för att hjälpa företaget, säger en anställd.
– Det finns inget mer att spara på. Vi kan inte jobba mer, då går vi under, säger en annan.
Redan idag är det svårt att hålla god service och kombinera jobb och familjeliv.
– Vi är på bristningsgränsen. Folk blir sjuka av det här. Det är personalen som räddade SAS, inte ledningen. Nu betalar vi priset med sämre villkor. Det handlar inte bara om lönen, utan lika mycket om att kunna kombinera arbete med ett fungerande familjeliv, säger ytterligare en.
”Utpressning”
Besvikelsen över sparpaketet och hur det lanserades, förhandlades och genomfördes är fortfarande påtaglig.
– Det var utpressning. Det spelar visst ingen roll att svenska staten är ägare, företaget får bete sig hur som helst mot oss, säger en anställd.
Eva Dahlberg är klubbordförande vid de kabinanställdas fackklubb SCCA på SAS. Klubben sitter i pågående förhandlingar. Därför vill hon inte uttala sig.
– Jag vill inte äventyra våra förhandlingar, säger hon.
– Men det är ingen hemlighet att det efter det nya avtalet från november 2012 har blivit tuffare för alla. Detta, ihop med att pensionsåldern höjts till 65 år, kanske har medfört att fler studerar för att kunna söka ett annat arbete.