Det handlar om cirka 100 tjänster som ska ligga på baser utanför Skandinavien. SAS uppger själva i ett pressmeddelande att anledningen till flytten är de höga kostnaderna för personal i de länder där de normalt opererar. Genom att flagga sina flygplan i andra länder kan företag dra nytta av lägre skatter och sämre arbetsrätt.
Bolagsskatten på Irland är enbart 12,5 procent, medan den i Sverige är 22 procent. Kostnaderna för arbetskraft skiljer sig, enligt SAS, med mellan 35 och 40 procent mellan Sverige och andra europeiska länder.
”Prispressen fortsätter”
Fredrik Henriksson, presschef på SAS, säger att konkurrensen på den globala marknaden för flygresor är stenhård.
– Prispressen fortsätter allt kraftigare. SAS har idag priser som ligger 20-25 procent högre än våra konkurrenter och deras priser sjunker hela tiden. Vi är i dag det enda företag som flyger ut från Skandinavien och för att kunna möta konkurrensen på en del linjer där den är som tuffast, som till exempel London, måste vi se över våra operationella kostnader. Det handlar om att SAS som helhet ska kunna växa, säger han.
Men om inte ens statliga bolag kan betala personalkostnaderna i Sverige, hur ska man kunna förvänta sig att andra bolag kan göra det?
– Det är en fråga du nog får ställa till regeringen och näringsdepartementet. Vi måste anpassa oss till de villkor som gäller. För oss är det nödvändig att agera på de linjer som inte är lönsamma. Oavsett ägare är vår vision att skapa ett långsiktigt lönsamt SAS.
Shoppar sämre villkor
I nuläget är det kabinklubben på SAS som förhandlar om det nya beslutet. Lise Iderström är förhandlingsansvarig för kabinavtalet på fackförbundet Unionen och står i kontakt med den lokala klubben. Hon kan i nuläget inte gå in specifikt på flytten av SAS verksamhet, men menar att SAS agerande inte är något nytt i flygbranschen.
– Det pågår en sorts villkorsshopping, där bolag flyttar verksamhet dit villkoren för personalen är billigare. Det är en ökande trend att bolagen att förlägger sina baser utomlands, dit man ändå ska flyga, och har personalen anställd där istället.
Hon menar att detta sätter en enorm press på de anställdas villkor och att det är ett problem som råder i hela EU.
– Så som EU:s regelverk ser ut i dag täpper det inte till möjligheterna att kunna göra på det här sättet. Det skulle behövas striktare regler på EU-nivå för att kunna vända den här utvecklingen.
”För att de kan”
Lise Iderström menar att om inte en tydligare reglering sker på EU-nivå finns en risk att flyget följer efter fartygsbranschen. Där flaggar rederierna helt efter var skatter och arbetsvillkor gynnar dem vilket, enligt henne, lett till en kraftig social dumpning.
Varför tror du att flygbolagen agerar såhär?
– För att de kan. I och med att det dök upp lågprisbolag, som Ryan air, började de utnyttja möjligheten att skräddarsy verksamheten genom att villkorsshoppa. Det innebär att andra flygbolag måste följa efter för att klara konkurrensen.
Tilltaget har väckt kraftig kritik från Vänsterpartiet. Jonas Sjöstedt säger till TT att han kommer lägga fram krav till regeringen på att riva upp beslutet.
– Staten ska inte bidra till social dumping eller att man ställer löntagare från olika länder mot varandra, säger han.
Löfven kommenterar inte
Dagens ETC har sökt näringsminister Mikael Damberg (S) för att fråga hur regeringen ställer sig till anklagelserna från Vänsterpartiet om att SAS dumpar de sociala villkoren och för att fråga om det är rimligt att ett statligt företag flyttar produktion från Sverige för att det är för dyrt att ha den kvar. Dagens ETC blir hänvisade till detta uttalande:
– Som ägare förväntar vi oss att SAS följer både lagar och regler på de marknader man verkar på. I övrigt är frågan om hur man organiserar verksamheten en fråga för bolagets ledning och styrelse. Det är inte en ägarfråga, säger han.
Till Aktuellt säger statsminister Stefan Löfven att han inte vill kommentera flytten, då det inte är säkert vilka effekter beslutet kan tänkas få i nuläget.