Under våren har ett 60-tal aktörer inom besöksnäringen i Västsverige samlats i samarbetet Innovation mot trafficking.
– Vi började samarbeta med hotell för att det är en plats där det förekommer sexköp. Men vi såg att för att vi effektivt ska kunna arbeta måste omkringliggande aktörer också ta ett socialt ansvar. Och det är besöksnäringen som helhet, säger Malin Roux Johansson som är grundare till organisationen Real Stars.
Projektet har finansierats med hjälp av innovationsmyndigheten Vinnova. Idéerna som diskuteras fram ska leda till ett ytterligare projekt i vilket de genomförs. Malin Roux Johansson konstaterar att det inte finns särskilt mycket forskning om hur stor del av sexköpen som sker på hotell.
– Vi vet att det förekommer och att det ökar i samband med event och större folksamlingar och kongresser, men det finns tyvärr inte så mycket statistik, säger hon.
Real Stars arbetar sedan 2010 med att motverka trafficking. En stor del av arbetet riktas mot beslutsfattande i EU, men man gör bland annat också skolprojekt för att diskutera normer med svenska ungdomar.
Stor bredd på deltagarna
Bland dem som deltagit i Innovation mot trafficking ingår flera stora taxiföretag, affärs- och turistbyråer, en lång rad hotell, reseaktörer som till exempel SJ och Göteborgs hamn, polis, åklagare, idéburna verksamheter som jobbar för att stödja människor i prostitution, näringslivsorganisationer, Göteborg & co, Västra Götalandsregionen och casinot.
– Det har funnits ett intresse och ett uppdämt behov att diskutera de här frågorna. Vi är jätteglada för bredden. Det är en bra väg att i stort sett samla hela näringen. Det är på hotell utnyttjande i prostitution kan ske, men det är många aktörer som kan vara med och förebygga, säger Malin.
– Hotellen ska kunna kommunicera en nolltolerans mot prostitution och trafficking och informera gästerna om den svenska sexköpslagen. I arbetet har mycket av diskussionerna handlat om normer och ansvar. Att problemet inte bara är polisens utan även besöksnäringens. Malin Roux Johansson menar att det här är ett sätt att ta nästa steg för sexköpslagen.
– Alla länder i EU har ett åtagande att motverka efterfrågan och det gör vi i Sverige genom lagstiftningen som har en avskräckande effekt. Det var ett innovativt steg när vi införde den, men det görs inte mycket i kampanjer och informationsväg för att informera om den. Över 70 procent stöder lagstiftningen i Sverige, men vi vill att man ska gå från ord till handling.
Polisens resurser ett problem
Att den svenska sexköpslagen är unik innebär också att turister kanske faktiskt inte vet att det är olagligt att köpa sex här.
– Det finns de som till exempel frågar på hotellet vad det finns för eskortservice, men jämfört med andra länder har vi betydligt mindre problem, säger Malin.
Tanken är nu att personal i de berörda företagen ska kunna se när det rör sig om sexköp och kontakta polisen. Där ligger ett annat problem, nämligen Göteborgspolisens resurser. Som ETC tidigare berättat har arbetet med att bekämpa människohandel legat nere då resurserna i stället riktats mot de kriminella gängen.
– Vi hoppas naturligtvis att polisen ska få mer resurser till detta för människohandel är grova brott mot mänskliga rättigheter. Jag tycker ju att den här frågan ska komma högre upp på dagordningen hos polisen och att det ska kunna integreras i annat arbete. Jag tror att den här processen att träffas har varit värdefull även för polisen och de jobbar också mer med den här frågan nu.
I veckan träffade Malin bland andra Visita och Scandic i Stockholm.
– Vi har lagt grunden för ett västsvenskt partnerskap för att kunna jobba aktivt med de här frågorna. I Stockholm blir det ett smakprov på det vi gjort i Göteborg.