Kvinnan i familjen är tidvis beroende av rullstol och är sjukpensionär på grund av en kronisk smärtsjukdom, som även innebär att hon är ljudkänslig och har sömnsvårigheter. Stena har hittills erbjudit familjen två ersättningslägenheter, den ena i det område de för några år sedan fick fly från och den andra på tredje våningen i ett hus utan hiss.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Det är inte vi som har orsakat det här möglet. Hyresvärden säger att de har finkammat hela stan och hittar ingenting, säger kvinnan och tillägger att hon i värsta fall kan gå en eller en halv trappa.
Att bo kvar under den kommande saneringen och renoveringen är inget alternativ, anser familjen, eftersom både kvinnan och ett av barnen redan känner att de lider av möglet, exempelvis genom huvudvärk och påverkad andning.
– Det började med att vi kände att något inte stämde. Jag kände mig förkyld hela tiden och ett av barnen fick huvudvärk. Sedan rasade handfatet, säger kvinnan tillägger att även toaletten lossnade så småningom.
”En spottstyver för dem”
Snickare, rörmokare och fastighetsägare kom och efter provisoriska lagningar och många turer konstaterades svartmögel och att det behövs en helrenovering.
Hantverkarna ska komma redan denna vecka, men föräldrarna ser ingen lösning för de kommande veckorna. Familjen inser att Stena har hyreslagen på sin sida, men känner ändå att de borde kunna hitta en evakueringsbostad som kan tillfredsställa de speciella behov familjen har under tre veckors tid, som exempelvis ett vandrarhem.
– Så mycket pengar som de tjänar så skulle det vara en spottstyver för dem, säger mannen.
Familjen har bland annat sökt hjälp från Hyresgästföreningen. Men eftersom Stena fastigheter följer hyreslagen, där det inte står att de har någon skyldighet att erbjuda evakueringslägenhet vid omfattande renoveringar, så är det svårt för hyresgästföreningen att driva ärendet vidare.
– I det här fallet har tyvärr inte familjen lagen på sin sida. Avsaknaden till rätten till evakueringslägenhet gäller alla. Sedan kan man ha synpunkter på det. Vi tycker att det är beklagligt att hyresgästen hamnat i den här situationen, säger Suzan Rasul, jurist på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.
Hoppas Stena anstränger sig
Hon berättar att det ändå är praxis bland fastighetsägarna, trots att det saknas lagkrav, att ordna med evakueringslägenhet. Men att frågan i familjens fall ställts på sin spets.
– De har erbjudits evakueringslägenheter, men som av olika anledningar inte passar hyresgästens behov, säger Suzan Rasul.
Hon hoppas att Stena nu anstränger sig ytterligare för att hitta en lämplig lägenhet i sitt bostadsbestånd. Fastighetsbolaget har skyldighet att åtgärda brister i sina bostäder och har rätt att gå in och göra det. Men om familjen då fått ett alternativ återstår att se.
– Fastighetsägaren har möjlighet att kunna begära att få komma och åtgärda bristen. Men vi hoppas att det inte ska gå till på det sättet, att de ska tvingas ut utan att ha någonstans att ta vägen. Vi har förhoppningen att det löser sig så att hyresvärden kan erbjuda en lämplig evakueringslägenhet, säger Suzan Rasul.
”Undermålig städning”
Enligt Stena fastigheter så har hyresgästerna själva orsakat möglet.
– Påväxten har uppkommit som en kombination med undermålig städning från hyresgästens sida samt brist på ventilation. Bristen på ventilation kan delvis förklaras med att ventilen var igensatt med smuts, skriver Elise Berggren, Stenas kommunikationschef i ett mejl till ETC Göteborg.
Vad som ytterligare har orsakat bristen på ventilation framgår inte av mejlet.
Fastighetsbolaget skriver också att de har försökt göra andra åtgärder, men menar att deras entreprenör inte blivit insläppt. De skriver också att de har erbjudit hyresgästerna att få hyresnedsättning och att duscha i grannhuset under renoveringen av badrummet.
– Det råder stor bostadsbrist och tyvärr har vi inte lägenheter som står tomma och som dessutom är möblerade. Vid denna typ av sanering är det absolut vanligast att hyresgästen bor kvar. Men att man ordnar på bästa sätt för hyresgästen. Hyresgästen har även tackat nej till detta alternativ, skriver Elise Berggren.
Hon skriver även att renoveringen beräknas ta två veckor och att de inte brukar erbjuda vandrarhem.
– När något sådant här har inträffat är det inte vandrarhem vi erbjuder, utan kvarboende med rabatt som de flesta hyresgästerna brukar föredra Alternativt tillfällig lägenhet hos oss.